tirsdag den 25. juni 2013

Mere fødselsdagskage - solbær-og-hvid-chokolade-bars

Så kommer der lidt mere kage. Jeg holdt 75+ års fødselsdag med to af gutterne fra Mandens band og som pige, var jeg åbenbart tvangsindlagt til at medbringe kage. Ja, ja kønskampen længe leve. Blaaahhh...

Jeg advarede de to herrer om, hvad de gik ind til mht. til mine kagekundskaber, men her hjalp ingen kære mor (guitarist/trommeslager???).


Jeg blev enig med mig selv om at bruge mere af min mors fantastiske marmelade - ellers kommer vi heller aldrig igennem det kæmpe glas, så jeg fandt denne opskrift frem. Jeg fik altså betydeligt mere end de 9 stykker, som står angivet her. Vil mene her er til ca. 16 mennesker.

Solbær-og-hvid-chokolade-bars

Ingredienser:

4 dl hvedemel
4 dl grove havregryn
2 dl rørsukker
160 g blødt smør
1 tsk salt
½ tsk vanillepulver
½ tsk ingefær
1 spsk bagepulver

200 g hvid chokolade
300 g solbærmarmelade

1) Kom alle ingredienser i en skål og ælt dejen sammen med fingrene





2) Kom halvdelen af dejen i en smurt bradepande og klap den godt sammen


3) Kom først marmelade og herefter hakket hvid chokolade på bunden






4) Fordel resten af dejen ovenpå - det skal bare være som en krummende løs masse. Bag i ovnen ved 190 grader i ca. 30 min





Den smagte virkelig godt; blandingen af den syrlige marmelade og den bløde smeltede chokolade er rigtig dejlig. De andre fødselsdagsbørn rapporterer, at den er udmærket som tømmermændskage også.. ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar