fredag den 8. februar 2013

Den sidste Berlin-update

Sidste aften i Berlin havde jeg glædet mig meget til. Kærestemand og jeg havde nemlig fået et tilskud af min moar til at spise på vegetarrestauranten 'Lucky Leek'. Vi havde virkelig talt meget om det og glædet os helt vild. Stor var spændingen, da vi troppede op på adressen; men ak!!! Restauranten havde fandme lukket - jeg havde ellers tjekket åbningstider på nettet, men disse var vidst ikke helt ajourført. Jeg var bare megaskuffet og blev derfor totalt barnlig. Nu ville jeg bare slet ikke have mad, overhovedet!!!
Kærestemand holdt heldigvis hovedet koldt - det er jeg ikke specielt god til, når jeg er sukkerkold; tænk 5 årig i ulvetimen- og førte mig tilbage til et sushisted, vi var gået forbi på vejen.

Aftensmaden blev derfor ikke helt, som jeg havde regnet med, men så har jeg jo alletiders undskyldning for at rejse tilbage til Berlin snart igen.

Sushien var ganske udmærket. Det var bestemt meget simpelt, og slet ikke i nærheden af det bedste jeg har fået. Men det var friskt og fint. Kæresten beskrev det ret godt: 'Det er husmandskost, det her.' Godt, friskt men uden de store dikkedarer. Der var flere ganske fine vegetarmenuer. Til forret fik vi tangsalat og friske forårsruller med tofu.







Efter sushien var jeg helt og aldeles overmæt, men jeg skulle altså have kage på min sidste aften i Berlin. Vi fandt et schweizisk bageri på vejen hjem og delte et stykke Sachertorte. Jeg har snart fuldstændig kureret manden for hans angst mod mørk chokolade; han guffede i sig.






Dagen efter havde vi lige et par timer til at spadsere rundt i Berlin, før vi skulle nå bussen hjem til katten. Jeg ville gerne have været tilbage til Fassbender und Rausch, men vi synes, vi var lidt pressede for tid. I stedet gik vi til Hakescher Markt, hvor vi helt tilfældigt røg ind i et marked med chokolade, krydderier, diverse mærkelige pastaer, döner, strik og meget andet. Vi købte en chokolade med tonkabønner fra boden nedenunder. Det var damens mand, som selv stod derhjemme og lavede chokoladerne. Jeg var fuldstændig betaget af smagen af denne chokolade. En meget blød, nærmest karameliseret smag med strejf af vanille.  Jeg har faktisk lavet lidt research og fundet ud af, at man kan købe tonkabønner her. Søs bor i Lyngby, så nu er hun sendt på mission for mig.










Til frokost smuttede vi tilbage til vores bagelsted. Manden fik den sammen med kylling,, og jeg fik mozzarella og tomat. Alt i alt en skøn afslutning på en skøn ferie. (Jeg er kommet mig over det frustrerende faktum, at Scandlines var 1 time forsinket på hjemturen! Og at maden er hamrende elendig - heldigvis havde vi købt boller med fra Berlin.)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar