lørdag den 9. februar 2013

Quinoadeller med blomkål-avokadosalat

Min skønne kæreste har været i byen og er kommet hjem med et helt kilo quinoa. Skønt! Jeg elsker quinoa, men synes også at det er meget dyrt. Men når nu han havde været så dejlig at fremskaffe 'vidundermidlet' - superfoods er sådan et buzz word; jeg giver ikke meget for det - så skulle der også kreeres lækkerier.

Jeg havde vildt meget lyst til at lave nogle 'frikadeller', som passende kunne bruges i madpakken. Jeg er startet på en ny blok på uni og er væk til sent de fleste dage. Så er det rart at have noget hurtigt at komme i madpakken og evt. til aftensmad. Jeg har ikke fulgt nogen opskrift, men prøvede mig bare frem. Man kan selv vælge hvilke krydderurter og type ost, man vil bruge. Gærflagerne kan bare udelades, hvis man ikke lige har dem i køkkenskabet. Husk at starte dagen før med at koge quinoa'en.

ingredienser:

2,5 dl quinoa
4,5 dl vand
1 bouillonterning
1 bundt purløg
4 æg
ca. 1 dl rasp
45 g revet ost  - jeg brugte parmesan med trøffel fra Firenze
0,5 dl gærflager
salt og peber

1) Start med at skylde quinoa og bring så den i kog med de 4,5 dl vand og bouillon. Lad det koge 10 min og tag det så af varmen og lad det trække. Køl ned i køleskab over natten.
2) Bland de resterende ingredienser sammen med den kolde quinoa - det kan være der skal bruges mere eller mindre rasp.
3) Form farsen til frikadeller og steg dem gyldne på hver side ved middel varme. Server!


Til frikadellerne fik vi følgende salat. Den er inspireret af en, jeg så i 'Aarstidene', men den er lavet ret meget om.

Ingredienser:

1 blomkålshoved
3 tomater
1 avokado
1 tsk pesto
1 spsk. yoghurt
1 sosk citronsaft
1,5 spsk ristede græskarkaerner
salt og peber

1) Mos avokadoen med yoghurt, pesto, citronsaft, salt og peber.
2) Skær blomkålen fint ud - også stokken. Skær tomaterne i passende stykker. Vend i dressingen og drys med de ristede græskarkerner.
3) Lad salaten trække 30 min før servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar