tirsdag den 26. februar 2013

Fejle-snegle og tonkabønneboller



En gang imellem fejler man. Man har planlagt fuldstændig i sit hoved, men alligevel bliver virkeligheden bare en helt anden. Det skete for mig, da jeg ville lave snegle med kastanjecreme, mørkchokolade og tonkabønne. På papiret lød det skønt; opskriften på den udvalgte bolledej havde jeg prøvet før og alt skulle bare køre derud af.

Men på en eller anden måde gik der noget glat.







Sneglene hævede bare slet ikke op som de skulle! Fyldet var super lækkert, men bolledejen fungerede bare overhovedet ikke til formålet. Så det bliver tilbage til tegnebrættet med sneglene.

Men i min fejltagelse opdagede jeg til gengæld at de boller jeg havde bagt bare var blevet rigtig super. De er ikke specielt store men har en dejlig mild smag. Og af en eller anden grund hævede de også bedre, så de blev ikke så nærmest kikseagtige.

Så i stedet for snegle kommer her en opskrift på lækre morgenboller. Jeg eksperimenterer videre med snegle i weekenden.

Ingredienser:

300 g fuldkornshvedemel
150 g hvedemel
1 spsk chiafrø
1 spsk smeltet smør
1,5 dl lunken vand
1,5 dl lunken mælk
1 revet tonkabønne
2 tsk salt
1 spsk rørsukker
25 g gær

1) Rør chiafrø ud i ca. 1 dl vand og lad stå ca. 10 min. 
2) Rør gæren ud i resten af vand og mælk. Tilsæt sukker, salt, tonkabønne, de udblødte chiafrø og smør.
3) Start med at komme alt det alm. mel i og ælt så langsomt resten af melet i til en lind dej, der slipper skålen let. I alt skal der æltes ca. 7 min. Lad hæve tildækket ca. 45 min
4) Slå dejen let ned og del den i ca. 12 boller. Efterhæver ca. en halv time.
5) Bag ved 200 grader i ca. 12 min








Ingen kommentarer:

Send en kommentar