tirsdag den 23. april 2013

Asiatisk i Wien

Moar og jeg nåede at spise asiatisk to gange i Wien; både første aften og til vores sidste frokost i byen.

Den første restaurant hed Wok and more og lå lige ved Karlsplatz, hvor vi skulle til koncert første aften -en virkelig fantastisk og MEGET kold oplevelse forresten. Restauranten virker meget turistet umiddelbart og har også den der typiske buffet, som desværre er lidt et faresignal herhjemme, synes jeg. Grunden til, at vi gik herind, var, at der faktisk sad virkelig mange østrigere herinde, og menuen lød også ganske ok. Vi gik selvfølgelig a la carte. ;-P

Vi startede med at dele en omgang vegetariske dumplings - jeg glemte bare at tage et billede før vi havde spist to af dem. De var virkelig gode og overraskende nok ikke specielt fedtede. Chilisovsen var den typiske, lidt kedelige indkøbte.



Mor fik Peking-and. En virkelig stor portion, som hun overhovedet ikke havde en chance for at færdiggøre. I følge hende var den faktisk rigtig god. Og hun har altså spist Peking-and flere gange i Beijing. Så det er da ros.


Der var selvfølgelig de traditionelle pandekager til. Jeg bad om at få en portion til min mad også - intet problem overhovedet. Der var 4 pandekager til hver, hvilket var en fin omgang, synes jeg.




Jeg fik lynstegt tofu og grøntsager. Det var virkelig godt. Grøntsagerne var rygende varme og sprøde og tofuen velsmagende. Alt i alt faktisk en udmærket oplevelse, når man tager vores noget skeptiske indstilling til hele scenariet i betragtning. Man skal ikke altid skue hunden på hårene.



Den anden restaurant, Akakiko viste sig at være en kæde. De må dog virkelig godt åbne en filial her på Amager for for helvede, hvor smagte det altså godt! Kokkene stod midt i det rigtig lyse og fine lokale og lavede maden helt fra bundet. Det er altså virkelig betryggende, at man kan se dem lave sin sushi, wok, etc ved bestilling. Det giver også en god atmosfære at høre maden stege uden, at det bliver til decideret larm.


Mens vi studerede det temmelig store menukort bestilte vi lige et par vegetariske dumplings. Vi kunne godt have sparet os for vores mad var mere end rigeligt, men de smagte virkelig godt, og saucen var hjemmelavet og så velsmagende.


Vi besluttede os begge to for en bentoboks. Jeg med makiruller og mor med teriyakilaks. Dertil kom først en misosuppe.


 Således så mors bento ud - vel at mærke til 10 euro for hele molevitten. I følge mor smagte alting bare helt fantastisk. Portionen var slevfølgelig alt, alt for stor, men vi smovsede begge løs.

Min maki-bento så således ud. Der kom også et par stykker teriyakilaks til. Jeg elsker, elsker elsker teriyaki, og laksen her var bare fløjlsblød og faldt fra hinanden i lækre stykker. De sorte ris var tilpas krydrede og absorberede saucen rigtig godt. Makierne var ret simple men veltillavede og dejligt friske. Salaten var prikken over i'et. Generelt var jeg bare totalt begejstret.


Det var ret tydeligt at mange af dem, som arbejder i indre Wien får mad, derfra, for i de 45 minutter vi var der, var der virkelig run på. Alt fra slipsemænd og -damer til teenagere på shopping kom forbi. Der var et godt flow, og maden kom hurtigt, selvom de havde travlt. I alt betalte vi ca. 25 euro for ovenstående plus et glas vin og en cola. Det er vist mere en rimeligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar