torsdag den 25. april 2013

Wien - en medley

Jeg vil lige lave en lille opsamling på de sidste ting, som vi spiste og oplevede i Wien. Stederne er bestemt værd at besøge men der er ikke nok gods i dem til at de får deres eget indlæg:

Julius Meinl er et gourmet supermarked som ligger i en sidegade til gågaden. Det er kæmpestort - flere etager og har mad fra hele verden. Det minder i stilen ret meget om KaDeWe i Berlin.







Supermarkedet skilter vha af små flag, hvilket land den pågældende vare kommer fra. Moar og jeg snusede rundt, men det er altså sindssygt dyrt at købe ind her! Så ingen madindkøb herfra; der blev jeg sgu for nærig.



Jeg har ladet mig fortælle at deres take-away sandwich/snackbar i forhallen virkelig skulle være værd at besøge, men det nåede vi ikke.



BonBons Anzinger er en rigtig hyggelig lille butik med virkelig meget chokolade proppet ind på utrolig lidt plads. Det ligger lige overfor Albertina, så det er oplagt lige at smutte derind efter man har fået proppet hovedet med kultur. Men det er ikke turen værd kun for at shoppe chokolade.



Jeg købte en omgang Mozartkugler - de var på tilbud. ;-)



Zum schwartzen Kameel er en temmelig berømt og helt sindssygt dyr café, som vi faktisk kom forbi helt tilfældigt. Der er både tilknyttet en lille kage-forretning, en slagterbutik og en delikatesse. Så der skulle være rig mulighed til at få bankkontoen til at svinde lidt.








Moar og jeg købte disse to mini-kager og delte i solskinnet på vores sidste dag. De var virkelig lækre, så hvis man skal vælge mellem alle de gode sager, de har, kan disse her ihvertfald anbefales. Så føles det næsten, som om man sidder inde på selve caféen. Jeg kan desværre ikke huske deres præcise indhold længere, men chokolade var ihvertfald en bestanddel!



Ellers er Wien altså en fantastisk arkitektonisk by, hvor bare det at vandre i gaderne kan få mange timer til at passere. Vi lejede cykler, men der er altså et noget indviklet cykelstisystem ,som tog os noget tid at hiite ud af. Godt billisterne var tålmodige med os.

Af kulturelle ting kan anbefales Albertina, Naturhistorisk Museum, Leopold Museum, Sigmund Freuds Hus og Mozarts Hus, samt Stephansdom og kirken på Karlsplatz. Mor og jeg elsker begge klassisk, så en tur i operaen og se ´Rigoletto´ var bare en kæmpe oplevelse. Generelt er der faktisk klassisk musik hver eneste aften, hvilket virkelig er fedt, når man er musiknørd.

Jeg håber, at de her indlæg måske kan give lidt rejseinspiration -jeg skal helt sikker tilbage til Wien. Om ikke andet så for kage!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar