lørdag den 27. april 2013



En hurtig opskrift på nogle virkelig lækre majsboller med speltmel og chiafrø. De her var en totalt improviseret opskrift, som egentlig nok blev nogle af de pæneste boller. jeg nogensinde har lavet, og så smager de bare helt vildt godt!

Kærestemand og jeg fik en nybagt bolle hver til frokost. Det gjorde godt. Man kan sagtens udelade artiskok og mozzarella-fyldet. De er bare lavet, som en smart måde for mig at slippe for lidt af madpakkesmøringen, 
;-)



En bemærkning angående mængden af vand. Det er virkelig et ca.-mål. Jeg plejer at tilsætte vand lidt ad gangen, mens jeg ælter indtil jeg får den rigtige elastiske konsistens jeg gerne vil have. Mel er så forskelligt, at det bare er virkelig svært at sige, at man skal komme så og så meget vand i. 

Majs-chiaboller:

Ingredienser:

1 pakke tørgær
1 spsk salt
2 spsk chiafrø
600 g hvedemel
100 g spelt mel
300 g groft majsmel
2 spsk raspolie
ca. 1 L vand

Valgfrit: 1 mozzarella i 8 stykker og 4 dåseartiskokker, grundigt afdryppede og delt i halve.



1) Bland alle de tørre ingredienser godt og tilsæt så langsomt vand under æltning. Dejen skal blive blød og elastisk men ikke klistret.



2) Ælt dejen godt igennem på køkkenbordet i ca. 10 min. Kom tilbage i skålen, dæk til og lad hæve lunt ca. 1-1,5 timer.



3) Slå dejen let ned og del den i 4 lige store dele. Rul delen til ca. 20 cm lange lange pøl. Skær hver pølse ud i 4-5 boller. Hvis du vil lave fyldte boller tages 8 stykker fra. Resten rulles let runde og sættes på bage plade.



4) De 8 stykker flades ud, og der lægges et stykke ost og et stykke artiskok midt på. Dejen foldes rundt om fyldet, og hullet lukkes godt til.





5) Bollerne efterhæver tildækkede ca. 1 time. Bages i ca. 12 min ved 210 grader varmluft.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar