lørdag den 25. maj 2013

Ristet blomkålssalat med dip af brændt aubergine


Det er snart rimelig længe siden, at jeg lavede dette måltid til Manden og mig selv. Jeg fræser bare rundt lige i øjeblikket, så har ikke rigtig tid til at blogge så meget. Vi er ved at lægge an til eksamen og samtidig prøver jeg at få orden på speciale osv. Puha...
Jeg vil nu alligevel dele opskriften med jer. Jeg er ikke sikker på at jeg skriver den 100%, som jeg lavede den pga den tid som er gået. Jeg lavede om i opskriften fra 'Jerusalem', men om jeg skriver de præcise ændringer ind er måske liiiiidt tvivlsomt.

Dippen er noget af det bedste jeg længe har prøvet. Den bliver helt sikkert fast inventar i køleskabet. Man kan godt lave den uden agurk, men jeg synes virkelig det gav en lethed og friskhed til den lidt klæge aubergine. 

Men her kommer opskrifterne:

Ristet blomkålssalat

Ingredienser:
1 blomkål i buketter
lidt rapsolie
salt og peber
1 stang bladselleri i ½ cm skiver
30 g ristede mandler
en håndfuld persille
kerner fra ½ granatæble
½ tsk kanel¨
1/4 tsk muskatnød, stødt
1/4 tsk kardemomme
1 spsk granatæble edddike
1½ tsk honning


1) Vend blomkål med rapsolie, salt og peber og steg i ovnen ved 200 grader varmluft i ca. 30 min. Rør med jævne mellemrum i buketterne. Køl ned.



2) Hak nødderne groft og bland dem sammen med de resterende ingredienser.




3) Vend blomkålen i dressingen og server.



Brændt aubergine-dip

Denne aubergine-dip er fra 'Plenty' af altid-geniale Yotam Ottolenghi. jeg lavede den uden tahin, da vi fik hummus med tahin også, men ville ellers nok komme ca. 1½ spsk i.

Ingredienser:

2 mellemstore auberginer
lidt vand
2 tsk granatæblesirup
1 spsk citronsaft
1 revet fed hvidløg
1 håndfuld persille
180 g agurk
salt og peber


1) Bag auberginerne i ved 200 grader på grill-mode i ovnen i en time til de er helt sorte. Husk at vende dem flere gange undervejs.

2) Skrab indmaden ud og bland den med de øvrige ingredienser undtagen agurk og persille. Smag til



3) Når blandingen er afkølet tilsættes agurk i tern og hakket persille. Man kan også komme tomat og resten af granatæblekernerne i.



Sådan så vores lille festmiddag ud. Vi fik også rød peber hummus og spinatsalat til. Rigtig mellemøstligt og meget friskt og lækkert.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar