mandag den 20. maj 2013

Spinatsalat med mandler, dadler og sumak



Kæresteman og jeg fortsætter troligt vores mellemøstlige tema. Denne gang kommer opskriften fra 'Jerusalem' af (surprice, surprice) Yottam Ottolenghi. Denne bog er fuldstændig fantastisk i sin beskrivelse af den smeltedigel, Jerusalem virkelig er. Billederne, historierne og opskrifterne giver virkelig rejsefeber. 

Selve kogebogen har mange kødopskrifter, men i min optik vil det være utroligt let at omdanne dem til vegetariske retter. Linser, kikærter,tofu etc. kan snildt udgøre det for lam, okse og kylling, så længe man bare lige beregner deres kogetider ind i opskriften. Jeg er rimelig sikker på, at jeg nok skal komme med en vegetarificeret (er det et ord??) jerusalemsk (og det??) måltid inden alt for længe.

Indtil da må I klare jer med denne fantastiske salat, som endda fik min kæreste til at acceptere dadler i sin mad. Jeg har traditionen tro ændret lidt ved bl.a. at udelade pitabrød i den oprindelige opskrift.



Spinatsalat med mandler, dadler og sumak

Ingredienser:

100 g dadler uden sten
1 lille løg
1 spsk granatæbleeddike
50 g ristede mandler
2/3 pose frisk spinat
1 spsk sumak¨
½ tsk chiliflager
1 spsk olivenolie
2 spsk citronsaft
salt

1) Skær dadlerne og løg  i skiver og vend det med eddiken. Lad trække 20 min og dræn resten af eddiken fra.

2) Vend den vaskede spinat med dadler, løg, citronsaft, olivenolie, salt, sumak og mandler. Server.


Vi fik en blomkål vendt med persille og resterne af yoghurt-tahindressingen fra dagen før, grovpita og mandens skønne falafler til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar