torsdag den 16. maj 2013

Tur i Kleven og en panik banan-cheesecake


Når jeg er på Øen i Søen, løber jeg altid rigtig meget med vores skønne lab Zindy. I denne omgang blev det til 3/4 dage, men den sidste dag cyklede moar og jeg til Kleven og gik en tur ad den natursti, som løber ved golfbanen. Kleven findes mellem Klemmensker og Rø og er virkelig et utroligt smukt stad at gå. Man skal dog være rimelig adræt, fordi det er bare en lille jordsti, og der er rimelig stejlt til tider.


Til gengæld kan man så nyde utallige nattergaler, som synger og så denne fantiskiske udsigt. Der er også en ideel sti til en lille picnic, hvis man lyster.






Min mor og far skulle have gæster sammeneftermiddag, som jeg tog hjem. Moar havde bestemt at de skulle have gammeldags æblekage (noget jeg altid virkelig har afskyet!), fordi kvinden ikke kunne tåle ca. 10 trilliarder forskellige ingredienser.

Far havde været så sød at hente hjemmelavet æblemos i fryseren, og den havde ligget og tøet i køleskab i halvandet døgn. Men da mor så skulle til at lave kagen viste det sig, at æblemosen i virkeligheden var hummersuppe!!! Så var gode dyr rådne.

 Mine forældres sommerhus ligger ca. 5 km fra Ingenting, og det med lige at købe ind til en anden kage var ikke sådan lige til. Specielt ikke når gæsterne kom halvanden time efter, og jeg skulle afsted om 40 minutter.

Jeg tilbød at improvisere en kage og det blev denne her. I følge mine forældre var den fuldstændig fantatisk.

Jeg har ikke de helt præcise mål, da det hele gik så skide stærkt, men jeg synes alligevel, jeg ville dele kagen med jer.

Panik banan-cheesecake

Ingredienser:

Fyld:

200 g philadelphia
2 dl vanilleyoghurt
0,75 dl piskefløde
2 spsk sukker
1 tsk vanilleekstrakt

2 bananer i skiver
Kakao

Bund:

50 g mandler
1 spsk hørfrø
50 g smeltet smør
100 g æblekage rasp
2 spsk kakao

1) Pisk alle ingredienserne til fyldet sammen; smag til og stil det i køleskab.



2) Tænd ovnen på 220 grader. Kør mandlerne, hørfrø og smeltet smør i en foodprocessor til det bliver en tæt masse. Bland rasp og kakao i og tilsæt evt. ekstra smør.




3) Pres massen ud i en tærteform beklædt med bagepapir og bag den ca. 12 min. Afkøl - ja vi gjorde det altså i fryseren.


4) Fordel fyldet på bunden. Giv det evt. et hurtigt sving med piskeriset først. Fordel bananerne ovenpå og drys med lidt kakao.








Voila, så er der panik-kage. Jeg fik at vide, at bunden var noget skrøbelig, men at kagen var superlækker. Måske kan man bare bruge sin egen farvoritbund. Jeg ville gerne have haft noget mørk chokolade at rive henover i stedet for kakao, men sådan er det, når køkkenskabet dikterer mulighederme.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar