søndag den 18. november 2012

Årets første julemarked

Højbro Plads - nu med julemarked


Fredag var jeg ude at gå en tur for at få lidt frisk luft og motion – jeg har stadig ondt efter at have fået fjernet min tand så weekendens sædvanlige formiddagsløbeture var udelukkede. Jeg glæder mig utroligt meget til de sting kommer ud mandag; har lidt mistanke om at det er dem, som niver hele tiden. Kærestemand var tung i hovedet og var derfor ikke med i denne omgang og jeg synes at luften blev en smule alkoholtung i den lille toværelses på Amager mens han ’dampede’ af, så afsted det gik. Jeg elsker at gå og snuse rundt i de små gader i indre by; ikke så meget for at shoppe (SU you know) men mest for at se et København væk fra Strøget og mit sædvanlige Amagerbro.


Denne gang kom jeg dog slet ikke så langt! På Højbro Plads stødte jeg ind i årets første julemarked, og det skulle selvfølgelig da udforskes. Mine forældre har aldrig taget mig med på Julemarked, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg selv efter 5 år i hovedstaden stadigvæk ikke har fået bevæget mit luksuslegeme på et. Men i år skal det være! Min søster og jeg har endda aftalt, at vi skal på en endagstur til Lübeck på julemarked. Vores julegave til hinanden (chokolade og Bordershop – YAY!!!)
Jeg var ret overrasket over, hvor mange af boderne, som var tyske. Både Glühwein, diverse øl og så denne lille sjove shop:

Det er da et ægte vindersmil!!!
Den søde fyr solgte sådan nogle underlige konfektkugler, jeg aldrig før har set. De fandtes i alle mulige forskellige typer; nougat, chokolade af alle typer, med cookies etc.. Jeg tror, der mindst var 30 forskellige, og de var kæmpestore!!! Jeg vil gætte på omkring 10-12 cm i diameter. Jeg har boet i Tyskland og har aldrig nogensinde set dem før ( okay, de tyskere kan virkelig lave meget forskelligt slik og kage), men måske er de bare ikke udbredt i Hannover-egnen.
Jeg købte ikke en, da jeg ikke var sikker på om min krop ville kunne klare sukkerchokket – af personlige erfaringer med de tyske kager skal man have noget modstandskraft for ikke at blive omdannet til en kæmpe gooey pool of sugar, og jeg skulle helst gå hjem igen. (Men min evil plan er at overtale Kærestemand eller Søs til at dele en med mig!)


Derudover var der diverse (normale??) krimskramsboder med strik, julepynt, dukker. Desuden madboder – bl.a. Churros som jeg smagte for første gang i Tyskland og ved, at tyskerne ELSKER! Og som nævnt Glühwein i en rigtig tysk lille hytte (de er overalt på tyske markeder).
Jeg var ret overrasket over at flere boder solgte almindeligt tøj som for eksempel skijakker, converse-sko, børnetøj og så meget andet, når nu Strøget ligger 50 m væk. Er dette normalt for julemarkeder?

Alpehytte i storbyen

Da jeg nu allerede havde bevæget mig væk fra min oprindelige plan om at skulle snuse rundt i de gamle gader, besluttede jeg mig for at gå i madmood og besøge Torvehallerne, Illum og Magasin og måske tilsnige mig en smagsprøve eller to. ;-) Mere om det i næste indlæg – dette er vist rigeligt langt nu.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar