tirsdag den 20. november 2012

Bageweekend 1

Et lille udvalg af weekendens bagemarathon

Når jeg bager, bager jeg ALTID meget på en gang. Det er måske lidt fjollet men hippien i mig har det bedst med ikke bare at fyre ovnen op for en omgang boller. Så her lørdag brugte jeg hele formiddagen på at stå i køkkenet.

Jeg lavede bl.a. grød-knækbrød med resterne af Irmas grødpose. Selve opskriften er mere en metode end en egentlig opskrift. Jeg har tyvstjålet ideen fra Christian Bitz.

Grød-knækbrød:

Ingredienser:

Havregrød (evt. rester fra morgenmad)
Sukker/honning/sirup
Krydderier (f.eks. nelliker, kardemomme, ingefær, lakrids, kanel, vanille, citron, appelsin etc.)

1. Start med at koge en omgang grød efter anvisningerne på posen. Mængden varierer alt efter hvor meget knækbrød du vil have med 2 dl grød kogt med 4 dl giver mig ca. 1 bradepande.
2. Tilsæt krydderier og sukker efter ønske - jeg brugte kanel og kardemomme og rør godt rundt
3. Spred grøden ud på en bagepapirbeklædt bradepande og lad den køle ned.
4. Bag ved 200 grader i ca. 1 time. Husk at holde øje med at de ikke brænder på.


Herefter lavede jeg samosas for at have noget lækkert til madpakken. De var et kæmpe hit hos Søs og Kærestemand. Godt jeg huskede at lægge nogen i fryseren -de andre røg på samme dag. Opskriften er fra Ingeborg Suhr: Mad, men som sædvanlig kunne jeg ikke dy mig for at ændre på det hele.

Indiske samosas:

Dej:
100 g majsmel
100 g hvedemel
100 g fuldkornsmel
1 tsk salt
1 dl chiliolie
ca. 1,2 dl vand

1) Bland alle ingredienserne og ælt ca. 10 min - det kan godt være der skal bruges mere eller mindre vand alt efter den meltype du bruger. Bruges rent hvedemel - 1 dl.
2) Lad dejen hvile koldt i ca. 1 time
3) Del dejen i 9 lige store dele (jeg vejede dem)
4) Rul dejen ud i tynde cirkler og kom ca. 1,5 spsk fyld (opskrift herunder) på og luk dem over på midten så de bliver halvmåneformede. Luk med en gaffel som trykkes ned langs kanten
5) Pensl evt. med pisket æg og bag ved 200 grader ca. 20 min

     

Fyld:
300 g kartofler
100 g ærter
½ l vand
1 stort løg
2 fed hvidløg
stødt koriander
stødt asafoetida (indisk krydderi)
stødt cayennepeber
garam masala
en lille bitte smule kanel
karry
salt/peber

1) Skær løg ud hvidløg fint ud og steg ved middelvarme i ca. 10 min
2) Skær de rå karfofler ud i meget fine tern og steg med et par min
3)Tilsæt krydderier efter smag og vand og lad retten simre ca. 20 min til kartoflerne begynder at koge lidt ud. Tilsæt ærter de sidste par min.
4) Køl ned og brug som fyld i samosas.

Sådan så fyldet ud - det smagte vildt godt.



Sådan så det færdige grød-knækbrød ud. Der ligger også et par boller, som jeg vil blogge om senere


Ingen kommentarer:

Send en kommentar