mandag den 12. november 2012

En ny kogebog og tortillas..


På mit studie er vi en gruppe piger som har fundet på en rigtig god ide; synes vi ses. Mormor-aften!!! Det er en fantastisk undskyldning for at nyde hinandens samvær, samt spise noget rigtig retromad. Udfordringen er at jeg ikke spiser kød! Jeg har sagt til de andre, at det skal ikke forhindre hyggen, og jeg spiser bare tilbehøret. Sidst holdt Jyden middagen, og vi fik fiskefilet'er med persillesovs og kogte kartofler. Til dette fik vi nogenlunde jordens bedste gulerod-rødbederåkost. Den skal jeg helt sikkert rekreere en dag. Næste gang er det min tur til at holde, og det giver jo noget af en udfordring - de andre skal jo helst ikke 'mangle' noget.
Menuen er ikke på plads endnu men jeg ved helt sikkert hvor den skal komme fra. Jeg var i Bog&Ide i lørdags og fandt denne på tilbud:




Så bliver det vidst ikke mere mormor!!

Jeg har allerede skimmet den, og der er flere opskrifter, som allerede har fået hak. Jeg var faktisk utrolig overrasket over, hvor mange vegetarvenlige opskrifter bogen indeholder. Desuden kan mange af kødopskrifterne hurtigt laves vegetariske. Dertil skal vi nok komme.

Aftensmaden i aften stod på tortillas. Jeg havde snydt og købt Levevis fuldkornstortilla. Nøj, hvor smager de godt!! Bløde og lækre og mættende. De har min allerstørste anbefaling. Indholdet er løst baseret på gurubogen Veganomicon's opskrift på 'Snobby Joes'. Denne bog er simpelthen genial og burde være fast inventar i et hvert køkken. Selv hos omnivore. Det eneste minus er at layoutet er meget minimalistisk uden billeder, så man skal virkelig sætte sig ned og læse bogen. Men så er man til gengæld også både godt underholdt og klogere bagefter. Opskriften er dog modificeret så meget at jeg vist godt kan tillade mig at kalde den min egen med inspiration fra 'Snobby Joe'.

'Stines Snobby Joe'

Ingredienser:
3 dl grønne linser
ca. 1 dåse kidneybønner eller tilsvarende mængde udblødt og kogt
1 stort løg
2-3 røde pebre
3 fed hvidløg
500 g gulerødder
300 g champignoner
500 g tomater eller 1-2 dåser tomater
1 dåse tomatpure
chili
oregano
salt/peber
ca. 1,5 spsk dijonsennep
ca. 1,5 spsk honning eller ahornsirup

1.: Kom linserne i en gryde med ca. 1l vand og kog dem 20 min. Lav resten i mellemtiden
2. Hak løg, hvidløg og røde pebre og steg dem i olie ved middelvarme ca. 5-10 min.
3. Hak tomaterne groft og kom dem i gryden sammen med tomatpure. Lad det simre.
4. Snit gulerødderne fint og del champignonerne i kvarte. tilsæt i gryden sammen med chili og oregano.
5. Når linserne er kogt tilsættes de til blandingen sammen med kidneybønnerne. Det helevarmes igennem.
6. Til sidst tilsættes dijonsennep og honning/ahornsirup og der smages til med salt/peber og evt andre krydderier. Lad det hele trække ca. 5-10 min og server med tortilla, ris, pasta eller hvad man nu lyster. Originalt bruges Slobby Joes i burgerboller.


Ja der en minirulle med ost i - jeg skal have fjernet tand i morgen  og er tvangsindlagt til flydende kost de næste dage. Derfor lidt forkælelsesost.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar