onsdag den 21. november 2012

Bageweekend 2


Ser de ikke bare lækre ud? Det her er min standard madpakke-bolle. De er koldhævede og så lette at arbejde med. Ingen klamme, nassede dejhænder bare grydeske og et par stærke overarme og så kører det. Det tager ingen tid at smide sammen - specielt  hvis man er den heldige ejer af en røremaskine. (Hvad jeg ikke er- suk)

Jeg lavede dem lørdag ved store bagedag. De hedder Mandø-boller, da jeg fik dem fra mine bedste-tanter, da jeg var ovre at besøge dem på øen i sommers. Opskriften kan varieres i det uendelige med forskellige meltyper, toppings osv. Denne gang brugte jeg rugmel, grahamsmel og græskarkerner, samt chiafrø i. Man skal bare huske, at jo mere man erstatter af hvedemelet med tungere meltyper, jo tungere bliver bollerne også. Her kommer grundopskriften:



Bedstetanternes Mandø-boller; ca. 20 stk:

Ingredienser:

1 kg hvedemel
250 g speltmel
1 spsk salt
1 skvæt olie
1 l koldt vand
20 g gær

1) Rør gæren ud i vandet og bland de tørre ingredienser.
2) Tilsæt gærvandet til melblandingen, og rør det sammen til en klæg, våd dej. Stil dejen på køl til næste morgen
3) Ved hjælp af en grydeske afsættes bollerne, som klatter på bagepapir. Her kan man vælge at pensle dem og komme diverse toppings på. De behøver ikke efterhæve, men jeg giver dem oftest lige 20-30 min. Bollerne bages i ovnen ved 200 grader til de er færdige. Ca. 15 min
4) Afkøles på bagerist. Bollerne kan sagtens fryses.


Venter på ovn tid


Det sidste som kom i ovnen var dette rugbrød. Kærestemand foretrækker nemlig rugbrød til frokost, da KUA ligger så tæt på, at han går hjem og spiser mellem forelæsninger.


Denne gang havde jeg dog snydt og købt denne pose på tilbud i Netto.


Jeg burde vel egentlig have min egen surdej, hvilket jeg faktisk havde, da jeg boede på kollegie. Jeg har bare ikke bagt så mange rugbrød i flere år, men mon ikke jeg snart skal i gang igen? Kærestemand synes i øvrigt, at brødet er virkelig lækkert, og det er bare så nemt at snyde til tider. Så indtil jeg får taget mig sammen til at lave en surdej igen, må dette være godt nok

Ingen kommentarer:

Send en kommentar