mandag den 26. november 2012

Vegansk Creoler -middag


Puha det har været hårdt at komme tilbage på skolebænken. Til gengæld virker det som om at mit reproduktions- og obstetrikkursus nok skal blive rigtig godt! Underviserne virker rigtig engagerede, hvilket altid er lovende.

I næste uge er jeg i Holstebro på slagteri fra mandag til og med torsdag, så den store kogekunst bliver det nok ikke til. Men lære en masse det skal jeg!

Men ikke mere snak om emner jeg har lært at folk uden for dyrlægeverdenen finder moderat kvalmende. Nu til mad:

Kærestemand og jeg fik den lækreste omgang 'creolermad' forleden:


 Corn pudding, green pumpkin seed pesto og chili-cornmeal crusted tofu

 Inspirationen kom fra Veganomicon. Desværre var der flere ting jeg ikke kunne skaffe, så jeg måtte tænke lidt kreativt. Til pestoen skulle bruges Tomatillos som er en type grønne, tomater på glas. Ud fra beskrivelsen (Wikipedia; min ven) skulle de være syrlige, men det eneste sted jeg kunne finde nogle var på nettet - og det var lidt sent at bestille dagen før. I stedet valgte jeg at bruge en omgang artiskokker i lage.  Jeg havde heller ikke nok græskarkerner, så lavede en blanding af mandler, græskar og paranødder. Pestoen blev dog virkelig lækker og Kærestemand roste den til skyerne! Jeg fik 2 store sennepsglas fyldt med pesto.


Green pumpkin seed pesto ala Stine

Artiskokpesto:

1 dåse drænede artiskokhjerter - ca. 240 g
2 dl blandede nødder
1 bundt basilikum og/eller persille/koriander etc
1-2 fed hvidløg
2 stk forårsløg
2 blade romainesalat
ca. 3/4 dl olie
sort peber
evt. salt

1) Alt undtagen olien blendes sammen, hvorefter olien røres i til ønsket konsistens
2) Smag til med salt og peber


Til tofuen kom jeg til at lave en rigtig køkkenbommert. Jeg kommer fra et hjem, hvor jeg ALDRIG har paneret noget som helst - hippieforældre, som sagt. Da jeg var en smule i tidsnød kom jeg lidt til at 'glemme' at læse opskriften og blandede bare alle ingredienserne til paneringen sammen i en stor pærevelling. Flot; tofustykkerne skulle jo vendes først i soyamælken og bagefter i paneringsblandingen. I stedet smurte jeg dem ind i grøden og resultatet blev faktisk rigtig godt i følge manden. Jeg smagte kun selv et stykke da vi ikke havde så meget tofu og manden var SULTEN! Jeg synes det var helt okay. Ikke min favorit men med lidt leg, kan det nok blive rigtig godt.


Før bagning
Efter bagning

Ingredienser

450 g tofu (gerne presset mellem 2 tunge genstande foret med pair min. 8 timer før)
2,5 dl (soya)mælk
2,5 dl majsmel (jeg brugte fuldkornshvedemel, da jeg løb tør)
2 spsk Maizena
2 spsk chilipulver
1 tsk spidskommen (jeg brugte stødt hel)
 cayennepeber
lidt citronsaft
1 tsk salt

1) Skær tofuen ud i f. eks trekanter
2) Bland citronsaft, mælk og Maizena i en skål og mel og krydderier i en anden (og IKKE alt sammen som jeg gjorde)
3) Vend først tofuen i væsken og herefter i melblandingen og placer på en bageplade
4) Bag ved 200 grader varmluft i ca. 20 min. Husk at vende dem efter 10 min.


Selve stjernen i showet var klart corn pudding. Den smagte simpelthen så godt! I den oprindelige opskrift skal alt væden være kokosmælk. Jeg har en smule anstrengt forhold til kokosmælk i store mængder så jeg valgte at bruge halvdelen og spæde op med mælk (soya, ko whatever - hvad man foretrækker) for resten. Jeg synes, det gav en rigtig fin sødme uden at jeg fik fornemmelsen af at spise dessert til hovedret.

Før turen i oven

Er de ikke bare lækre?? Jeg får cravings lige nu!!
Ingredienser

Olie til stegning
600 g frosen majs
2 røde pebre
1 lille dåse kokosmælk (165 mL)
1 dl (soya)mælk
3/4 dl Maizena
1,25 dl majsmel
2 tbs ahornsirup (jeg brugte honning men det er så ikke længere vegansk)
1 bundt (% 2 til pestoen) forårsløg
1 dl hakket basilikum
2 jalapeños (jeg brugte lidt tørret chili)
lidt cayenne peber
salt efter smag

1) Sauter majs, rød peber og jala'er ca. 10 min til majsen får brune kanter
2) Rør Maizena og væden sammen. Overfør ca. halvdelen af majsblandingen til denne mix og blend det sammen til en ens masse.
3) Mix blenderblandingen, de resterende ingredienser og resten af majblandingen sammen og overfør til smurt bageform
4) Bag 30-40 min ved 200 grader varmluft

Som det kan ses på billedet øverst spiste jeg lidt groft grønt og hytteost til. Det var rigtig lækkert og jeg tror der er rigtig mange kombinationer hvor corn pudding kan fungere. Måske til vegetarisk 'kødsovs'. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar