søndag den 13. januar 2013

Gulerodsboller fra Grønt Grundkøkken



Se hvad jeg fik i julegave af min søde morfar!! Jeg har ønsket mig denne bog, siden jeg læste anmeldelsen af den på politiken.dk. Desværre er mit SU-budget ikke lige til at købe alle de mange kogebøger jeg godt kunne tænke mig (ej heller de 200+ CD'er jeg pt ønsker mig - suk), men så er det godt, at der findes jul og fødselsdag.

Bogen er fyldt med utroligt mange, superlækre opskrifter og er også enormt indbydende fotograferet. Opskrifterne er nemme at læse og overskueligt sat op, så det er bare at komme i gang. Der fortælles ved mange af opskrifterne, hvordan de kan kombineres på kryds og tværs i bogen, hvilket gør det nemt at lave et helt grøntsagsmåltid

Desuden er der også flere tekniske afsnit, samt gennemgang af diverse grøntsager osv. Som de to herrer Nikolaj Kirk og Mikkel Maarbjerg selv gør opmærksom er det en grøntsagskogebog og ikke en vegetarkogebog - til det formål indeholder opskrifterne ikke nok protein. De fleste vegetarer, vil jeg dog mene, har nok proteinopskrifter i baghånden til let og elegant at komme over denne problemstilling.



Den første opskrift vi prøvede gulerodsboller med krydret sovs. Til dem serverede jeg ovnstegt eselleri- og persillerodsfritter. De blev bare vendt med lidt limesaft, salt og peber og så i ovnen 45 min ved 200 grader,
Til opskriften hører også en sesamchutney, men den udelod jeg af tidsmangel. Desuden skar jeg ned på hvidløgsmængden og erstattede korander med purløg, da Kærestemand absolut ikke kan lide frisk koriander. I stedet for grønne chilier brugte jeg tørret rød chili. Jeg glemte desuden at komme smør i.

Gulerodsboller:

Ingredienser:

500 g gulerødder
1 bagekartoffel
2 fed hvidløg, presset
4 spsk kikærtemel
2 cm ingefær, revet (jeg brugte tørret)
chili efter smag
½ tsk gurkemeje
1 tsk spidskommen knust
1 tsk tørret koriander
1 bundt hakket purløg
salt og peber

1) Riv gulerødder og kartofler fint og pres alt væden ud af dem
2) Tilsæt de øvrige ingredienser
3) Form farsen til boller og steg dem ved middel varme på begge sider i godt med olie

Ved den krydrede sovs tilsatte jeg mindre vand pga. tidsnød og også halv portion hvidløg

Ingredienser:

2 finthakkede løg
2 cm tørret ingefær, revet
2 fed hvidløg
1 tsk spidskommen
½ tsk gurkemeje
1 tsk garam masala
4 hakkede tomater
2 dl vand
salt og peber
smør til at stege i (opskriften siger 4 spsk - jeg målte ikke men tvivler på at jeg brugte så meget)

1) Smelt smørret i en gryde og tilsæt løg, ingefær og hvidløg og lad det stede ved middelvarme til løgene bliver glasklare
2) Tilsæt krydderierne og lad det stege omkring 1 min. Tilsæt de hakkede tomater og de 2 dl vand.
3) Lad det hele simre ved lav varme i ca. 10-15 min og smag så til med salt og peber.
4) Server til frikadellerne




Bare lige et billede af rodfrugterne :-)









Ingen kommentarer:

Send en kommentar