torsdag den 10. januar 2013

Nøddemakroner med mørk chokolade


Et meget hurtigt indlæg - jeg er meget eksamensramt i øjeblikket, så de store udfoldelser i køkkenet bliver det absolut ikke til.

Forleden havde jeg dog lyst til at lave nogle cookies med resten af den mørke chokolade, vi fik fra kærestemands mor i julepakken


Inspirationen fik jeg fra River Cottage - Three good things men lavede som sædvanlig lidt om i det. Den originale opskrift findes her.

Det er utrolig let og lækker opskrift. Jeg reducerede sukkerindholdet og brugte en blanding af nødder. Næste gang vil jeg reducere sukkeret lidt mere - jeg syntes, at de var lige søde nok.

Hvis man lyster kan man tilsætte lidt krydderier men jeg synes dog at man skylder sig selv at smage dem uden først. Det er virkelig nogle skønne skønne cookies.

Ingredienser:

130 g mørk grofthakket chokolade
2 æggehvider ved stuetemperatur
125 g nødder (jeg brugte blanding af hasselnødder og mandler)
125 g rørsukker
lidt vanilleekstrakt

1) Kom sukker og nødder i en foodprocesser eller lignende og kør dem til et fint mel. Pas på de ikke bliver kværnet til smør i stedet


2) Pisk æggehviderne stive. Der skal dannes toppe men de skal ikke kunne vendes på hovedet uden at falde ud af skålen

3)

3) Vend den hakkede choklade i nødde-sukkermelet og vend forsigtigt massen i æggehviderne.




4) Fordel massen på en bageplade med god afstand (Der er for lidt afstand mellem mine, fandt jeg ud af) og bag ved 200 grader ca. 7 min



Som det kan ses spreder de sig temmelig meget på pladen. Næste gang vil jeg bruge 2 plader og så måske lige lave 15 cookies i det hele.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar