lørdag den 26. januar 2013

Svampe-spinatlasagne med hjemmelavet bechamel





Kæresten og jeg lavede denne lasagne forleden. Jeg er generelt ikke så meget til vegetarlasagne - lidt af et statement eftersom mexikansk lasagne var min all times favorit, da jeg stadig spiste kød- men jeg synes lidt, det er 'Vegetarens Trøst'. Den og så risotto er lidt noget folk laver i panik over at der kommer en vegetar til bords. Ofte bliver resultatet også lidt derefter og det synes jeg er synd når der nu er så mange utrolig lækre og nemme vegetarretter i verden. Vi er bare så vant til at tænke køddet i højsædet i DK, at vores kreativitet en gang i mellem lider under det.

Denne lasagne er dog virkelig lækker og indeholder den skønne kombination af svampe og spinat - det er jo ren Skipper Skræk mad. Man kan også vælge andre grøntsager, som grønkål, gulerødder, diverse rodfrugter og i stedet for lasagneplader kan man bruge polenta.

Brug fantasien og så kommer man ikke i kedelig-vegetar-klemme.

Portionen her er forresten til 8-10 mennesker, hvis man serverer en salat til. Vi har frosset en del ned - det er altid rart med let og hurtig aftensmad.

Ingredienser:

2 poser frossen spinat; optøet og vredet for vand
500 g rensede svampe
75 g revet lagret ost
Lasagneplader
1 L mælk
30 g smør
6 spsk mel
revet muskatnød
4 fed presset hvidløg
½ tsk timian
salt og peber



1) Start med Bechamél. Smelt 30 g. smør i en gryde og pisk melet i. Pisk herefter mælken langsomt i, og lad sovsen koge under omrøring indtil den bliver tyk - ca. 7 min. Pas på den ikke brænder på.

2) Imens smøres et ildfast fad og der lægges lasagneplader i så det dækker bunden. Skær svampene i halve og fordel dem herover.

3) Smag bechamél til med salt, peber og muskatnød. Hvis du ønsker det tilsættes også de øvrige krydderier og hvidløg- så er det bare ikke længere en klassisk bechamél. Fordel en smule over svampene.'




4) Rør nu spinaten ud i resten af bechamél'en og opbyg din lasagne i lag- Afslut med revet ost.




5) Bag ved 200 grader varmluft i ca. 25-30 min. Server med salat


Ingen kommentarer:

Send en kommentar