lørdag den 9. marts 2013

Butternutsquash gnocchi





Det er næsten blevet et tema for bloggen, at jeg kommer med opskrifter, som bestemt ikke er kønne, men faktisk smager rigtig godt. Igen er jeg styret af min utålmodighed - jeg kunne sagtens have lavet disse gnocchi små og runde og fine - men det var søndag aften, og jeg GAD bare ikke. Synes nu alligevel, at jeg vil præsentere dem her. For de smager altså virkelig godt. 

Efter kogningen blev de stegt på pande med massere af olie og så serveret i Mandens lækre hjemmelavede tomatsovs. Det har han så guffet her de sidste par dage, hvor jeg har været optaget af Uni-arrangementer til sent ud på aftenen. Desværre har jeg ikke lige fanget et billede af det. Men for søren gnocchi er lækre, når de lige får en stegeskorpe.
Det skal lige siges, at portionen her altså er temmelig stor. Jeg vil gætte på, at den snildt kan mætte 4-6 mennesker alt efter tilbehør og appetit. 

Jeg oplevede et problem under arbejdet med dejen. Jeg kom mere og mere mel i, men den ville bare ikke blive fast! Hvorfor dette skete aner jeg virkelig ikke! Jeg har tidligere lavet kartoffelgnocchi, hvor dette slet ikke var et issue, og til sidst ville jeg ikke komme mere mel i for ikke at overdøve smagen af butternutsquash. Da dejen stadig var meget klæg, dyppede jeg skeen i det spilkogende vand, hver gang jeg formede en gnocchi. Så kunne jeg faktisk forme dem nogenlunde pænt runde. Hver obs på at lave dem meget små, da de 'vokser' en del ved kogning. 




Ingredienser:

1 butternut squash
2 æg
1,5 dl gærflager el parmesan
1-2 fed hvidløg
1-2 spsk valgfri krydderier f.eks. chili, salvie, timian
200-300 g mel
2 tsk salt

1) Halver squashen og fjern kernerne. Læg den med skrællen op ad på en bageplade og bag den i ovnen ved 200 grader, indtil skrællen får brune pletter og bliver blød. 35-45 minutter burde kunne gøre det. Afkøl.




2) Fjern den nu bløde skræl og kom køddet i en skål med de øvrige ingredienser undtagen melet. Mos det hele sammen og tilsæt gradvist melet, indtil der kommer en småklistret dej. Mængden af mel vil variere. Pas dog på ikke at komme for meget i - så brug hellere ovenstående trick.

3) Hvis du er så heldig at få en rigtig dej, rulles den ud til en 1 cm tyk pølse og skæres i 2 cm stykker.

4) Kog gnocchi i spilkogende vand. Lad vær med at komme for mange i ad gangen. De er færdige, når de selv flyder op til overfladen af vandet. Tag op med hulske.

Man kan servere gnocchi, som de er for eksempel i smør-salviesauce eller lige stege dem på panden for at få den lækre skorpe.








Sådan så mine utroligt grimme gnocchi ud. Hjemmelavet mad må man sige. ;-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar