fredag den 1. marts 2013

Grønkålspizza og tomat-trøffelbrød




Så skulle der altså spises pizza i det lille hjem. Og hvilken pizza!!! Dette er nok en af de bedste pizzaer jeg har smagt - inklusiv dem jeg spiste i Rom og Firenze. Det eneste jeg ville forbedre er, at jeg ikke har en bagesten, og derfor bliver bunden ikke helt sprød nok. Til gengæld smager fyldet bare helt vildt skønt.
Opskriften er med basis i 'River Cottage Veg Every Day', men jeg lavede lige et par tweeks. Det var forresten kærestemand, der stod for dejen - ihvertfald for at blande og ælte. Jeg havde snydt og hældt ingredienserne op til ham.  :-) 




Pizzadej:
250 g hvedemel
250 g groft hvedemel
1 tsk tørgær
1,5 tsk olie
1 tsk havsalt
3,25 dl vand
1) Bland først de tørre ingredienser og våde hver for sig.

2) Hæld de våde op til de tørre og ælt ca. 10 min for rigtig at aktivere gluten i melet.

3) Lad hæve tildækket ca. 2 timer. 15 min før man starter på fyldet tændes ovnen på det højeste. Lad bagebladen blive i ovnen og varme op.

4) Når pizzaen skal laves, starter man med at brede dejen let ud med fingrene, så man får slået nået af luften ud. (Hvis man vil lave fladbrød tages 1/3 del af dejen fra til disse.) Min målte ca. 15 * 10 cm. Lad dejen hvile 5 min.

5) Overfør til et stykke bagepapir, man har målt passer med sin bageplade (der jo står i ovnen og varmer), og rul så tyndt ud som muligt.
Fyld:

Ingredienser:
2 Løg
1 fed hvidløg
300 g ribbet og hakket grønkål
1 tsk pimento chili
2 spsk gærflager (kan udelades snildt)
salt og peber
50 g revet stærk ost

1) Skær løgene i fine ringe og steg dem bløde i smør ved middel varme ca. 15 min.

2) Tilsæt hakket hvidløg og steg 1 min. Tilsæt hakket grønkål og steg videre, indtil grønkålen begynder at falde sammen. Krydder og tag af varmen.

3) Fordel fyldet på pizzaen og osten ovenpå. Overfør til den varme bageplade

4) Bag indtil osten får en gylden varme. Vores tog ca. 8 min ved 275 grader varmluft.





Fladbrødene er ret simple og kan varieres efter ønske.

1) Den sidste 1/3 af dejen deles i 4 lige store dele og 'skubbes' ud til brød. Lad være med at rulle dem. Lad dem hvile, mens pizzaen alligevel laves færdig.

2) Smør brødene med hvad du ønsker. Jeg havde en tomat-trøffelpesto fra Firenze liggende ,som bad om at blive brugt. Så det var denne omgangs smørelse. Alm. pesto fra Netto, ost, soltørrede tomater i olie, karameliserede løg og alt fantasien rækker til, kan også bruges.





Som en lille sidebemærkning kan jeg fortælle, at Manden og jeg har købt billetter til Chokoladefestival  i morgen. Nøøøjjj hvor jeg glæder mig!!!

Vi har også lige spenderet på billetter til Heavy Days In Doomtown - men tvivler nu på de kulinariske højdepunkter der. Selvom Ungeren i det mindste tænker på os, der ikke spiser kød (imst. f.eks. Copenhell for to år siden ) og så serverer ganske udmærkede bajere dertil. ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar