torsdag den 21. marts 2013

Hjemmelavet sushi

Lidt rodebunke at se på - men sååå lækkert

Søndag skulle Kærestemand og jeg forkæles lidt. Jeg skrev eksamensopgave hele sidste uge, og han var travlt optaget med alle de mange koncerter, han skal til at spille. Alt i alt betød det, at da vi kom til søndag havde vi nået at spise sammen en gang i den foregående uge. Da vi lige som også kun havde fået spist sammen to gange i de to foregående uger, skulle der altså lige bruges lidt kærestetid. Det blev så kæreste-sushi-tid.




Det er faktisk utroligt let at lave sushi. Det eneste, man skal huske, er, at det kræver en bambusmåtte, og at risene skal sættes over om formiddagen/morgenen. Men de tager kun 40 minutter fra start til slut, så det kan ordnes, mens morgenmaden spises,og madpakken laves. Selve det at lave rullerne tager kun ½ time.

Opskrifterne her er til 2 personer, plus frokost dagen efter. Eller bare 3 personer. ;-)
Vi havde 5 forskelligt slags fyld i 4 store og 1 lille makirulle. Man kan jo lave lige det, man vil Kun fantasien sætter grænser, som man siger. Manden elsker røget laks, så det skulle han da have. Min favorit var den med mandlerne. 

Jeg lavede en ærtepure med basilikum og græsk yoghurt, samt en chilimayo bestående af 1 spsk græsk yoghurt, 1,5 tsk mayonnaise og ½ tsk sriracha til at smøre i rullerne. Jeg er nemlig ikke den største wasabi-fan.



Risene:

Ingredienser:

300 g sushiris
3 dl vand
1,5 tsk rørsukker
1 tsk salt
4 spsk riseddike

1) Skyld risene og udblød dem i rigeligt varmt vand i 20 min Hæld vandet fra. Kom de 3 dl vand og kog risene i 10 min med låg på.

2) Rør sukker, riseddike og salt sammen til salt og sukker er opløst.

3) Når risene er færdige afkøles de 10 min, og eddikeblandingen tilsættes og røres rundt. Hvis man er hjemme er det en god ide at røre med jævne mellemrum i risene, mens de køles ned. Jeg har læst et sted, at man ikke må komme sushiris på køl. Det gør jeg altså- har simpelthen for meget fødevaresikkerhedskursus-traumer til at lade være. Jeg tager dem bare ud igen ca. 1 time før, jeg samler rullerne.

Samling af sushi:

1) Læg nori-arket på bambusmåtten og tag ca. 1/5 af risen op og fordel jævnt over tangen. Efterlad ca. 1 cm fri kant længst væk fra dig selv.



2) Midt på risen lægges fyldet. Lad være med at komme for meget i - så bliver sushien svær at samle. Husk at fordele lige meget på midten og i siderne.

3) Sushien samles ved, at man holder på fyldet samtidig med, at man holder fyldet på plads. Så ruller man langsomt rullerne stramt om sig selv. Tjek youtube - der er rigtig mange gode videoer om, hvordan man gør. Husk - øvelse gør mester. ;-)

4) Læg rullen til at hvile sig på et fad, men de resterende ruller laves og skær så i skiver.

5) Server med soja og  syltet ingefær.





Her er det fyld vi fik i:

Fyld 1:

40 g røget laks
Et par tynde skiver avokado
Agurkestrimler
Ærtepuré



Fyld 2:

Chilimayo
Agurkestrimler
Avokado



Fyld 3:

Ærtepuré
Agurkestrimler
Ristede mandler
Havsalt




Fyld 4:

Ærtepuré
Srirachasovs
Gulerodsstrimler
Avokadoskiver



Fyld 5 (som jeg glemte at tage billede af):

1 spsk Levevis hvidløgsost
40 g laks
Agurkestrimler


Jeg håber, at det giver lyst til at prøve det selv. Det kan ihvertfald anbefales, og så er det hyggeligt at stå og finde på fyld sammen.  Alt efter hvor dyre ingredienser man køber til fyld, er der altså virkelig mange penge at spare. Jeg tror, max det her måltid har kostet 50 - 60 kr i alt. Normalt giver vi 300 kr når vi køber sushi hos den lokale.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar