torsdag den 13. december 2012

Bagte rodfrugter

Før turen i ovnen

En super hurtig opskrift på ovnbagte rodfrugter. Vi fik disse med foccacia'en fra sidste indlæg og hummus af gule flækærter. Et rigtigt mættende og meget vinterligt måltid.

 Man kan bruge de rodfrugter man lyster - jeg havde valgt rødbede, gulerod, persillerod og løg, men blomkål, patinak, jordskokker og kartofler er også oplagte kandidater. Hvad man bedst kan lide.

Jeg har denne gang skåret dem ret groft ud, men hvis jeg har travlt skærer jeg dem ud i tynde stave og reducerer dermed bagetiden til ca. 20-25 min.

Ingredienser:

1500 g blandede rodfrugter
1,5 spsk olie
1 spsk timian
2 fed knust hvidløg
3 laurbærblade
lidt tørret chili, salt og peber

1) Rodfrugterne skrælles og skæres i stave. Puttes i bradepande således, at de ikke ligger i lag
2) Tilsæt de resterende ingredienser og brug hænderne til at blande rundt så olie og krydderier fordeles nogenlunde ligelig. Stik laurbærbladene ned mellem rødderne.
3) Bag ved 220 grader varmluft i 20-45 min alt efter tykkelsen på rodfrugterne. Husk at vende dem ca. hvert 7-10 min


En alternativ marinade er at blande 1 spsk af hver af sennep, honning og olie og smage det til med salt og peber og så vende rodfrugterne i det. Det er også enormt lækkert.


De lækre færdige rodfrugter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar