mandag den 24. december 2012

Hjemmelavede julegaver - del 1

GLÆDELIG JUL!!!!!


 

 
 
 
Så blev det endelig dagen, hvor vi alle skal smovse i lækkerier og kaste os ud i det cirkus som kaldes gaveuddeling. Jeg holder jul med Søs, forældrene, Brormand og Nevøen i sommerhuset. For ikke-vegetarerne står menuen på and og flæskesteg og selvfølgelig brun sovs af både and og flæskesteg. Søs og jeg smovser i svampe-nøddepostej med vores egen vegetariske sovs lavet på grøntsager. Vi får allesammen to slags hjemmelavet rødkål ( en rå med appelsin, æbler, abrikoser og mandler og en wokket med granatæble-balsamico og paranødder), pestokartofler og brune kartofler samt asier, rødbeder, cornichioner og syltede agurker. Til dessert risalande, hvor min mor stadig insisterer på at alle får en mandelgave - sådan er det. Traditionerne er på plads - juletræet pyntes d. 24. om formiddagen; hvert år ser vi også Disneys juleshow og smovser i hjemmebagte brunkager, chokolade og hjemmelavet konfekt. Jeg gør en dyd ud af at spise min egen vægt i chokolade - og sørger derfor også for at komme ud på nogle løbeture med hunden. Det har vi begge godt af. I år var det endda ud at løbe i sne!
 
 På de fleste måder er vi vel, som de fleste familier- bortset fra vegetarmaden. ;)
 
Da min søster og jeg boede hjemme (min bror er mange år ældre end os på trods af at vi har de samme forældre alle tre), havde vi altid faste traditioner på de 4 adventssøndage. Der blev lavet juledekorationer, bagt småkager, lavet marcipan og julepynt på hver sin dag. Nu må vi gøre det hele lidt mere koncentreret.
 
Den 23. bagte vi derfor småkager og lavede marcipan. Desværre fik jeg ikke taget billeder af produktionen - jeg var travlt optaget. ;-) Hvert år laver Søs en gris i kagedej og en mus i marcipan. Farmand og jeg masseproducerer. En spøjs tradition egentlig - jeg kan hverken lide marcipan eller nougat- men så kan jeg jo snacke på mandler og chokolade.
 
I stedet for vores familieskødstraditioner mødtes Søs og jeg og lavede hjemmelavede julegaver. Det gjorde vi i onsdags; tirsdag aften havde Søs lavet 75 chokolade cookies - hun var blevet færdig kl 2 onsdag morgen:
Det her billede yder simpelthen ikke disse fantastiske cookies ære.
 
 
Hun laver virkelig de BEDSTE cookies nogensinde. De er så gode, at vi bruger dem som valuta, når jeg gør hende tjenester: Det kommer til at koste en omgang cookies!
 
Hun nægter at give mig opskriften med den simple begrundelse, at det giver hende så stor glæde at lave dem til mig, at det vil hun ikke undvære. Så kan man jo ikke andet end at blive blød i knæene!
 
Til julegaverne lavede vi også følgende æblemarmelade,. Opskriften har jeg fået på en lap papir af Fynboen og siden modificeret til min egen smag.
 
 
Ingredienser- meget stor portion!!!:
 
3 kg danske æbler
ca. ½ L vand
ca. 400 g rørsukker (mere eller mindre efter hvor søde æblerne er)
2 kanelstænger
7-10 hele nelliker
1 tsk vanillepulver
1 tsk kardemomme
400 g valnødder
300 g abrikoser i strimler
 
1) Skræl æblerne, fjern kernehus og skær dem i ottendedele
2) Kom alle ingredienser undtagen abrikoser og nødder i en stor gryde og lad det småkoge i ca. 1,5 timer. Kom evt. mere vand ved.
3) Rist nødderne let og kom dem og abrikoserne i gryden og kog videre i ca. 30 min.
4) Skold syltetøjsglas og skyld dem evt. med atamon og kom marmeladen i. Den kan også sagtens fryses i fryseposer.


 
 
I morgen viser jeg, hvad vi ellers lavede i køkkenet. :) Hav en rigtig dejlig aften med dem I elsker.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar