tirsdag den 18. december 2012

Karl Johan, sølvbede og kikærte-gryderet


Da vi var til julehygge hos min moster søndag, var kærestemand og jeg så heldige at få lidt grøntsager med hjem, som de ikke kunne spise. Bl.a. var der fantastiske bundt sølvbeder - en grøntsag jeg længe gerne har ville kokkerere med.

Frem hev jeg 'River Cottage - Veg every day' og fandt følgende opskrift på Porcini, chard and chickpea soup. Jeg lavede nogle få ændringer. Jeg var løbet tør for løg så i stedet røg en af de porrer, som også blev hjembragt i. Desuden krydrede jeg med laurbærblad og timian, da jeg ikke havde rosmarin i huset.

Porcini til opblødning

Suppen - eller gryderetten om du vil- blev også mulighed for at få brugt nogle af de tørrede Karl Johan-svampe jeg tog med hjem fra Firenze i september

Ingredienser:

30 g tørrede Karl Johan
750 mL varmt vand
1 skvæt olie
en lille smule smør
1 lille porrer
2 fed hvidløg
1 dåse tomater
400 g udblødte og kogte kikærter (jeg koger altid en stor portion, som opbevares i fryseren i flere små portioner)
1 bundt sølvbede, delt i stilke og selve bladene
2 laurbærblade
1 tsk timian

1) Udblød svampene i vandet i 30 min og klargør i mellemtiden de andre ingredienser
2) Skær porren over på midten næsten hele vejen fra ende til anden, men lad de nederste 2 cm være indtakt. Skyld den godt og skær den i skiver.
3) Skær hvidløg og stilkene fra sølvbeden i skiver. Sidstnævnte skal være ca. ½ cm tykke.
4) Varm olien og smørret op i en gryde og steg porren ved mellemvarme i ca. 10-15 min til den bliver glasagtig og blød. Tilsæt hvidløg og steg videre i en minuts tid.
5) I mens tages de udblødte svampe op af vanden og hakkes groft, hvis de er meget store. GEM VANDET! Tilsæt svampene til gryden og lad det hele stege ca. 2 min.
6) Tilsæt dåsetomater, kikærter, svampevand, laurbærblade og timian og lad det hele koge ca, 40-45 min.
7) Tilsæt de hakkede blade fra sølvbeden og lad det hele koge ca. 5 min. Server!





Omgangen her røg i fryseren - så er der mad når vi kommer hjem fra juleferie. Vi havde nemlig allerede købt ind til mad i denne uge. Men gå til spilde det skal det ikke. :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar