lørdag den 22. december 2012

Tillykke min skat!! Jordbær-chokolade 'wienerstang'

I dag har kærestemand fødselsdag!!! Tillykke min skat! I hans familie gør de ikke særlig meget ud af fødselsdage - specielt ikke når den falder på den 22. december.
Men i min familie har vi altid gjort ret meget ud af det; man bliver vækket med fødseksdagssang, der er stort morgenbord, og man bestemmer selvfølgelig, hvad menuen er om aftenen. Derfor er det ret naturligt for mig at forkæle ham på dagen. Endnu mere vigtigt er det, fordi vi rejser hver til sit i dag - hans til sine, og jeg til mine forældre. I går aftes fejrede vi ham med at spise på Bonjour Vietnam, - mere herom senere- og i morges vækkede jeg ham med følgende kreation - han ELSKER nemlig jordbær. Det er bare ikke rigtig sæson for de små røde guldklumper. Derfor lavede jeg i stedet denne stang:




Det kan vist ikke kaldes ægte wienerbrød - der er ikke noget smør i og heller intet vildt snasket fyld (andet i selve kreationprocessen), men jordbærmarmeladen nærmest glaserer brødet, og chokoladen giver en snert bitterhed til den søde glasering. Kærestemand var glad og helt oppe at ringe over smagen. Han er glad; jeg er glad.

Opskriften er herfra, men neden for står den, som jeg lavede den.

Ingredienser:

1 tsk tørgær
2 spsk rørsukker
1 dL + 1 spsk lunkent vand
1,5 spsk mælk
175 g hvedemel
50 g fuldkornshvedemel
1 tsk vanilleekstrakt
1 tsk kanel
1 dl + 1 spsk jordbær/rabarber-marmelade
100 g hakket mørk chokolade

1) Tørgær, rørsukker, vand og mælk blandes sammen og står lunt 5 min, indtil det skummer.
2) De resterende ingredienser undtagen chokolade og marmelade kommes i og dejen æltes godt ca. 5 min. Stil den i køleskab og lad den hæve natten over. (Oprindeligt 1,5 timer lunt)



3) Rul dejen ud til en kvadrat og kom marmelade og chokolade på. Rul den sammen, som var det en roulade. 





4) Skær enderne af og vend dejkanten ned mod bordet. Tag en skarp kniv og skær ned i midten, helt igennem langs hele rullen. Vend marmeladesiden op ad, så de forskellige lag kan ses og pres 2 af spidserne af de halve ruller sammen,  så det danner et V.  Sno de to halvdele rundt om hinanden, så det får en spiralform og læg det evt i en cirkel. Jeg lavede to halve, som var for små til at danne cirkel.





5) Bag brødet (og de afskårne ender - snack!!) i ovnen ca. 12 min ved 180 grader varmluft. Køl af på rist




Den anden halvdel ryger med hjem til Bornholm. (Enderne er på mystisk vis forsvundet!!)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar