onsdag den 5. december 2012

Rødkålssalat



Jeg elsker kål!!! De forskellige typer giver virkelig mulighed for at lave en lang række forskellige slags salater og grøntsagsretter; lige fra kinesisk wok til dansk stuvet kål. En af mine yndlings-'opskrifter' (den er så simpel at det næsten er at overdrive) er at skære spidskål i kvarte og pensle det med en blanding af dijonsennep, honning og olie og så grille det. Mums i sommermånederne.

Det er dog ikke rigtig aktuelt lige i øjeblikket, hvor sneen nærmest kaster sig ned fra himlen, og jeg har permanent kolde tæer. I stedet giver jeg en meget hurtig opskrift på rødkålssalat - jeg aner ikke hvor opskriften oprindelig er fra. Vi har fået den til juleaften sammen med hjemmelavet varm rødkål i lige så mange år, som jeg kan huske.

Ingredienser:

½ rødkålshoved
2 syrlige æbler
1-2 appelsiner
en stor håndfuld mandler
ca 100 g dadler eller abrikoser
½ tsk af hver af stødt kanel, nelliker, vanillepulver, ingefær
2 spsk æblecidereddike
1 spsk smagsneutral olie (eller nøddeolie)
salt

1)¨Mandlerne ristes på en tør pande og sættes til afkøling
2) Rødkålen snittes fint og æbler skæres i både. Dadler/abrikoser skæres i skiver.
3) Krydderierne blandes med eddike og olie og resten af ingredienserne vendes i.
4) Lad salaten trække smag før servering - gerne mindst et par timer.

Salaten er faktisk enormt smuk når den kommer på tallerken - jeg glemte bare lige at tage et billede

Jeg kan godt lide at spise den til svampe-valnøddepate'er og rugbrød. Ellers vil ovnstegte kartofler nok også tage kegler. Desuden er den enormt hurtig at lave, så den er let, hvis man skal til sammenskuds-julefrokost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar