søndag den 16. december 2012

Tomatsalat med persille-mandelpesto... og lidt chokolade


For søren da, hvor har det bare været en uge, hvor alting er gået skævt. Der har været så mange afbrydelser, ændringer i planer, nødstilfælde og til sidst kulminerede det med, at jeg lagde mig syg fredag og lørdag. Jeg har stort set ikke fået kokkereret hele denne uge; og kærestemand og jeg har forresten næsten heller ikke spist sammen. Jeg håber virkelig, at tingene falder lidt mere til ro snart.

En ting jeg fik lavet var denne salat fra 'Årstiderne'. Den var virkelig lækker! Den er meget let, og jeg er sikker på at den vil passe godt til mange af vinterens lidt tunge retter. Den kræver dog virkelig gode tomater (på stilk selvfølgelig), så det gælder om at bruge sin næse og kun bruge kvalitetstomater. Ellers smager den af ingenting. Jeg brugte kun halvdelen af pestoen i opskriften, da jeg ellers synes det ville blive lige hidsigt nok. Resten bliver indkorporeret i en ærtepure, som jeg nok skal lægge opskriften op på senere. Jeg tilføjede desuden romainesalat, skiftede citron ud med lime og brugte kun 1 spsk olie.

Ingredienser:

1 spsk. olivenolie
1 lime presset
50 g ristede mandler
1 bundt persille
4 tomater
1 romainesalat
salt og peber

1)Skær romainesalaten og tomaterne ud og fordel halvdelen limesaften ud over.
2)Kom mandler, persille, hvidløg og olie i en blender og blend indtil det stadig er grov pesto. Smag til med citronsaft, salt og peber og fordel ud over tomaterne.



4

Onsdag var jeg til et foredrag om forbrugergenetik, hvor bl.a. Lone Frank og Mickey Gjerris debaterede. Det var enormt spændende og til tider meget provokerende. Jeg læste 'Mit smukke genom' i sommers og er meget fascineret af Lone Franks tilgang til forbrugergenetik... og også meget uenig med hende til tider. Det er virkelig et meget kontroversielt emne og noget jeg er sikker på vi kommer til at have meget mere med at gøre i frem tiden.

Men før jeg tog derind, nåede jeg lige et kort stop forbi det nye Hotel Chocolat og kigge. Det blev et meget kort besøg, og jeg skal i ihvertfald derind igen og se mere. Jeg nåede dog at tage to billeder og købe 6 små chokolader af mørk chokolade og cookies. De smagte super godt, men jeg glæder mig virkelig til at få tid til at snuse lidt mere rundt derinde.



Uimodståelige eller hvad?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar