søndag den 23. december 2012

Improvisationsmåltid - når tingene går både godt og skidt


Jeg er et planlægningsmenneske. Jeg plejer altid at skyde skylden på at jeg er mellemste barn og derfor altid har skulle navigere i mellem de meget store personligheder, som er kommet hhv. før og efter mig. Den evige diplomat og pragmatiker plejer Kærestemand at kalde mig med et grin på. Det tager jeg som et kompliment. Jeg elsker at have styr på ting i god tid og laver derfor også madplaner, hver uge. Det sikrer at mindre ryger i skraldespanden, og at jeg ikke behøver stå kl 17.30 i netto sammen med alle de andre og prøve at regne ud, hvad jeg er i humør til. Men i onsdags, da min Søs var her (mere om det i et senere indlæg) stod jeg og måtte improvisere en aftensmad. Ugen her op til jul har bare været så omtumlet og forvirret, at jeg simpelthen ikke havde ingredienser til det måltid, jeg troede, jeg skulle lave.

Men fodres skulle vi jo, og jeg improviserede ovenstående tallerken. Den består af courgettebrød med porrer; stegte pintobønner og blødeporrer og så mit forsøg på at lave en afart af grønlangkål. Det sidste blev så gennemgribende kedeligt og smagsløst, at det lader vi bare fuldstændig gå i glemmebogen. Næste gang gemmer jeg den fine røde grønkål til noget mere gennemprøvet. Øv bøv.

Både brødet og de stegte bønner var dog en bragende succes. Både kærestemand og søster ville have ønsket, der var mere af sidstnævnte at munche i. Og det ville jeg egentlig også. 

Først kommer opskriften på brødet og herefter bønnerne.


Før det kom i ovnen
Ingredienser:

3 store courgetter
400 g mel (½ fuldkorn og ½ alm. hvede)
2 store æg
2 fed hvidløg
1 tsk timian
1 tsk salt
1,5 tsk bagepulver
1 tsk natron
1 porre

1) Skær courgetterne ud og giv dem ca. 5 minutters opkog i en stor gryde. Fjern vandet og blend dem. Lad dem afkøle.
2) Tilsæt de øvrige ingredienser bortset fra porren og rør indtil dejen er en ensartet masse. Tilsæt evt. mere mel. Dejen skal være at samme konsistens som en kagedej.
3) Rens porren grundigt og skær den i tynde halvmåner. Fordel over dejen
4) Beklæd en bradepande med bagepapir og kom dejen heri. Fordel porren henover og bag ved 200 grader i ca. 20 -25 min.


Og den færdige ´kage´ i min søsters hænder. Mums!!

 Jeg fik desværre ikke taget et billede af bønnerne andet end det øverste af tallerkenen. Men opskriften skal I da have. Simpel - men for søren den tog kegler hos de to andre.

Ingredienser:

1 lille klat smør
en smule olie
2 porrer
1 fed hvidløg, hakket
300 g kogte pintobønner (jeg har altid en portion liggende i fryseren)
salt og peber

1) Smelt smørret i olien ved middel varme og tilsæt de rensede og udskårne porrer. Steg dem til de bliver klare - ca. 10 min
2) Tilsæt hvidløget og steg videre et minuts tid. Tilsæt herefter de kogte pintobønner og lad det hele stege i ca. 15 min. Pas på det ikke brænder på
3) Smag til med salt og peber og server.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar