lørdag den 1. december 2012

Mormoraften


Forleden blev mormorklubben afholdt hos mig. Vi er en flok piger fra studiet, som skiftes til at holde klubben, hvor mormormad er det gennemgående tema. Hos mig fik vi kartoffel-jordskokkesuppe med rucolaflutes og disse lækre vandbakkelser til dessert.

Det er første gang jeg både bager og spiser vandbakkelser, men det var utrolig let og meget velsmagende. Fyldet kan jo varieres i det uendelige. Traditionelt er det vist med flødeskum, men jeg snød og brugte en pulvermousse fra Tyskland med hakket orangechokolade i. Det smagte vildt godt.



Før vandbakkelserne kom i ovenen
Og så meget puffede de op!

Opskriften er fra 'Mad' af Ingeborg Suhr - så bliver det vel ikke mere mormor. Jeg halverede opskriften da vi kun var 4 piger. (Og så lige en til kærestemand)

Ingredienser

1 dl vand
50 g smør
50 g hvedemel
2 æg

1) Vand og smør koges i en gryde og alt melet røres i på en gang
2) Tilsæt de sammenpiskede æg lidt ad gangen under grundig pisken
3) Kom dejen i en frysepose og afsæt 5 ens klatter på et bagepapir med god afstand i mellem dem.
4) Bag ca. 22 min ved 200 grader varmluft. Åben IKKE døren før de er færdige.
5) Afkøl og server med fyld.


De flækkede vandbakkelser - lære og luftige


De blev virkelig vel taget i mod af pigerne


Ingen kommentarer:

Send en kommentar