søndag den 2. december 2012

Et forsinket glædelig 1. december

Pebernødder


Så blev det 1. søndag i advent. Hos os har det sneet hele dagen i går og i dag, er jeg vågnet op til et blødt hvidt tæppe, som dækker hele byen. Det er enormt smukt at kigge på men puha, hvor er det altså koldt.

Vi var til Brormands 40 års fødselsdag i går. Det var et brag af en fest, hvor venner og familie fejrede ham på behørig vis. Han sørgede for masser af mad og drikke og bagefter var der 2 bands, som spillede. De fleste mennesker i vores omgangskreds er metal-hoveder så det var selvfølgelig på plakaten. Hvis I er til den slags så tjek 'Death rides a horse' ud. De er virkelig fede og fantastiske på en scene.

Før vi tog afsted blev der lige tid til at slå et par småkagedeje sammen, som min søs og jeg så bagte i dag. Det blev til pebernødder og mandelstænger fra 'Mad' af Ingeborg Suhr. Som sædvanlig kunne jeg ikke lade være med at lave lidt om. Jeg udskiftede halvdelen af det almindelige hvedemel med fuldkorn i begge opskrifter og brugte mine kandiserede mandarinskræller i stedet for skrællen af en appelsin i mandelstængerne. Jeg brugte derfor også kun 60 g sukker, i stedet for de originale 100 g.


Før chokodyb


Ingredienser

150 g mandler (jeg var for doven og undlod at smutte dem, som det ellers anføres i opskriften)
150 g smør
100 g fuldkornshvedemel 
100 g alm. hvedemel
60 g sukker
ca. 2 spsk hakket kandiserede mandarinskræller
100 g mørk chokolade

1) Blend mandlerne fint (men ikke til mel) og bland sammen med melet
2) Smuldrer smørret ud i melblandingen indtil det er jævnt fordelt
3) Tilsæt sukker og hakket appelsinskal og saml dejen sammen uden at ælte den
4) Dejen afkøles minimum 30 min i køleskab og rulles herefter ud i 1,5 cm tykke pølser, der skæres i 5 cm lange bidder
5) Bages ca, 10 min ved 200 grader varmluft og afkøles herefter helt. Pas på når de flyttes over på risten - de er MEGET sarte og flere af dem brækkede over i to.
6) Smelt chokoladen i vandbad eller mikrobølgeovn (vær forsigtig) og dyb den ene ende i chokoladen og lad det tørre.
7) Opbevares i tætsluttende emballage

Mums!!!



De endnu ubagte pebernødder - trillet med nænsom hånd af Søs


Ingredienser

75 g smør
125 g mel
125 g fuldkornsmel
½ tsk hjortetaksalt (jeg brugte natron)
½ tsk stødt hvid peber
½ tsk stødt kanel
½ tsk stødt ingefær
½tsk stødt kardemomme
125 g sukker
et skvæt citronsaft
1 æg

1) Smuldrer smør i mel og tilsæt krydderier, hjortetaksalt og sukker. Bland godt.
2) Saml blandingen med et skvæt citronsaft og et æg og lad den stå i køleskab minimum 30 min.
3) Rul dejen ud i pølser i ca. 1,5 cm tykke pølser og skær i stykker på ca. 1 cm. Rul stykkerne til kugler
4) Bages ca. 10 min ved 200 grader varmluft og afkøles. Opbevar i lufttæt emballage

Ingen kommentarer:

Send en kommentar