torsdag den 6. december 2012

Gulerodskage og -muffins

Jyden har 21-års fødselsdag, og det skal selvfølgelig fejres. Hun bliver rent faktisk 25 år, men det faktum, at hun bliver ældre, har hun smukt ignoreret i flere år nu. Faktisk har vi dannet en lille klub: 'Vi-bliver-ved-med-at-være-21-for-vi-er-RIGTIGE-prinsesser' hedder den. Det betyder også, at man har green card til at skabe sig tosset en gang i mellem. ;-)



En af de andre piger tager kanelkage med, som det jo bør sig til en skøn kanel-jomfru, men da Jydens aller-yndlingskage er gulerodskage, synes jeg, at jeg ville overraske hende med en treat på hendes dag.

Problem: Jeg har aldrig bagt gulerodskage før, og jeg havde totalt glemt at tjekke en opskrift, så aftenen før stod jeg med et dilemma. Hver eneste af de opskrifter, jeg fandt på foodgawker og alle mine go-to blogs, indeholdt ingredienser jeg ikke havde i huset. Derfor blev det til denne improvisationsopskrift, som jeg virkelig håber bliver god! Jeg har delt den op i både muffins og kage, da fødselsdagsbarnet ikke er vild med chokolade i sin gulerodskage. Purister altså..

På vej ind i ovnen


Ingredienser:

2 æg
100 g neutral flødeost (jeg brugte Levevis)
100 g sukker
3/4 dl olie
1 dl mælk
1 spsk æblecidereddike
250 g revne gulerødder
175 g mel
1 dl grov müsli
1 dl hassel nødder
½ tsk natron
½ tsk bagepulver
½ tsk af hver af stødt ingefær og muskatnød
3/4 tsk kanel
4 stødte nelliker
en knivspids salt

ca. 30 g mørk chokolade

1) Æg, flødeost, sukker, olie, æblecider og mælk piskes sammen. Gulerødderne vendes i
2) Resten af ingredienserne blandes og vendes i ovenstående blanding
3) 6 muffinsforme smøres og der hældes dej op til ca. 3/4 af højden. Hvis det ønskes stikkes grofthakket chokolade i
4) Resten af dejen kommes i en smurt kage form (Min er oval og ca. 10 * 22 cm)

5) Bages ved 200 grader varmluft. Mine muffins var færdige efter 12 min, hvor jeg slukkede for ovnen og lod kagen stå ca. 15 min på eftervarmen. Hold øje med det hele, da bagetid jo som altid varierer meget. Afkøles på rist - husk at tage muffins ud af metalformen efter ca. 5 min; ellers dannes kondens.



Jeg skal nok komme med en feedback på, hvad de andre siger til min lille kreation.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar