fredag den 21. december 2012

Julepakke og chokoladetrøfler


Se hvad min søde svigermor har sendt til os! I går kom denne skønne pakke - hvilket bestemt var tiltrængt oven i den crazy uge. Kærestemand har siddet oppe til kl. 5.30 (!!!) de sidste to dage, hvilket har ødelagt hans søvn men bestemt også min. Jeg sover enormt let og vågner hver gang han henter en kop kaffe etc. Det skønne ved at bo i en lille to-værelses lejlighed. Men nu er det ovre!!

Da min søster var her onsdag lavede vi en masse sjove ting - det kommer senere!! Men disse julede trøfler skal I have opskriften på. De skal slæbes med hjem til mine forældre til den sidste jul på BornØ - mit barndomshjem er solgt, og de gamle rykker tilbage til hjemstavnen KBH.

En sådan begivenhed kræver lidt særligt og jeg har lavet både en voksen og en børneudgave - min nevø kommer nemlig også til øen sammen med min Brormand.
Jeg har lavet opskriften de sidste par år og skal ærligt indrømme, at jeg ikke kan huske, hvor den stammer fra. Den tilegnes den, som synes, de har krav på den. På den anden side er der så mange udgaver af trøfler på nettet, så man kan vel nærmest kalde det en kollektivt ejet opskrift. ;-) Jeg har lavet både sprut-, hindbær-, appelsin- og forskellige krydderi-udgaver af den, men i år blev det altså kanel og whisky. Det er også en god gave.

Ingredienser:

300 g mørk chokolade (jeg brugte 57% for at please nevøen - ellers brug 70%)
1 dL piskefløde
1 spsk whisky og ½-1 tsk kanel

1) Hak chokoladen og smelt 2/3 i enten vandbad eller mikrobølgeovn - jeg gør det sidste. Bare pas på den ikke brænder på. Jo mere smeltet den er jo kortere intervaller og husk at røre i mellem.
2) Resten af chokoladen tilsættes og den røres glat. Fløden tilsættes langsomt og røres ud i chokoladen til den bliver blank.

Blank og lækker


3) Massen deles i to, hvor der røres whisky i den ene og kanel i den anden. Tilsæt whiskyen lidt ad gangen for at forhindre at massen bliver grynet (Been there done that). Stilles i fryser eller køleskab til de er kølede helt ned



Og liiiige lidt chokolade på bordet 
4) Når massen er kølet af formes den til trøfler. Disse kan enten skæres ud med en kniv eller formes i hånden til kugler. Vi skar dem ud med kniv, da de havde været i fryseren og ikke var vildt nemme at arbejde med. Vi skulle nok lige have taget dem op lidt før.



For at kunne kende forskel på lækkerierne - jeg vil ikke have skyld for at fodre en 9 årig med sprut! - rullede vi whiskytrøflerne i kakao. Man kan også bruge hakkede nødder, kokos, tørrede pulveriserede frugter, eller hvad man lige lyster.

 
Pakkede og klar til fortæring på Øen i Søen.

Alt i alt  var jeg virkelig i sukkerkoma i går.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar