mandag den 31. december 2012

Svampe-spinat tærte


GODT NYTÅR!!!


Jeg skal for første gang i flere år ikke være andet end gæst til nytår (okay - jeg har bagt foccacia til at tage med men ellers nada), og derfor er der ingen lange beskrivelser af mine nytårs-forberedelser, dessertovervejelser og indkøbs-stres. Alt dette har jeg trygt overladt til Jyden og så dukker jeg bare op her til eftermiddag og lader mig traktere. Aaaahhhhh...

Jeg ved faktisk ikke engang, hvad menuen står på andet end den er vegetarvenlig og der vist nok er créme brulée til dessert.
Jeg glæder mig bare til en skøn aften i dejlige venners selskab og til at kysse Kærestemanden kl. 00.00 - så er man rigtig godt på vej ind i det nye år.

I stedet for en nytårs-menu ála Stine kommer her en skøn tærte. Vi serverede den for Bassisten som tak for hjælpen med vaskemaskinen. Den vil i min optik også fungere glimrende som dagen-derpå-mad. Opskriften er frit fortolket fra Vegetarisk Vellyst.

Tilbage er det kun at sige tak for i år:
Jeg håber, at alle får den aften de ønsker- om det så er vild fest eller afslapning. 2012 har været et skønt og lærerigt år, og jeg glæder mig vildt til at se hvad 2013 har at byde på. Pas på øjne og fingre derude!!

SKÅL i champuss!!

Ingredienser:

Dej-
1 dl speltmel
1 dl fuldkornshvedemel
2 dl alm hvedemel
½ tsk salt
½ dl smeltet smør
1 dl iskoldt vand

1) Alle ingredienserne blandes sammen i en skål og æltes godt. Dejen kommen i køleskab minimum 30 min
2) Rul dejen tyndt ud og kom den i tærteform.
3) Bag ved 200 grader varmluft i 10 min mens fyldet laves




Fyld-
3 æg
4 dl græsk yoghurt
1 dl mælk
2 spsk chiafrø
1 spsk tørret estragon
½ tsk salt
peber

1 pose optøet spinat - vredet så der ikke kommer mere vand i
400 g rensede champignoner
lidt revet ost

1) Alt undtagen grøntsagerne og osten blandes sammen til en ensartet masse 


2) Spinaten tilsættes, og der røres godt rundt.
3) Champignonerne skæres i halve og lægges i den forbagte tærtebund


4) Spinat-æggemassen fordeles ovenpå, og der drysses med lidt ost


 5) Tærten bages ved 180 grader varmluft i ca. 40 min


Vi serverede tærten med rå blomkålssalat, og den vakte jubel selv hos de inkarnerede kødspisere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar