lørdag den 23. marts 2013

'Meyersk' broccolisalat


Nej, hvor er jeg bare træt af sne og sne og sne og sne og sne. Jeg synes ellers at marts startede ud så flot, men det er da gået noget tilbage siden. Jeg er tilbage i ekstra sokker, strømpebukser og skiundertøj igen. Suk - jeg drømmer mig frem til sommeren. Og så var det endda forårsjævndøgn forleden.

Nåh, alt brokkeri til side. Jeg er ret stor fan af kogebogen 'Meyers Salater'  - og også generelt af Claus Meyer. Jeg ville ønske, at jeg havde råd til at handle mel og andre gode sager hos ham (dem???) jævnligt. Ofte bliver det bare til at stå og sukke foran disken med kager i Magasin. Men om 1 år når jeg er færdiguddannet og 7-9-13 får et arbejde, så er det slut med bare at kigge!

Jeg lavede denne salat med inspiration fra bogen, men valgte at skifte lidt ud med, hvad der lige var i gemmerne. Men lige meget hvad, så er denne bog virkelig anbefalelsesværdig at anskaffe sig. Smukt fotograferet; lækre ,spændende og velsmagende salater, som dog kræver lidt specialingredienser til tider. De fleste  kan fås i Meyers butikker, Magasin eller på nettet.




Manden og jeg fik salaten til hans überformidable falafel, stegte champignon og små cherrytomater. Det gav da lidt forår i køkkenet. ;-)

Broccolisalat

Ingredienser

1 stor broccoli
3 dl krydderurter - jeg brugte karse, purløg og basilikum
2 fintsnittede forårsløg
2 spsk ristede solsikkekerner
3 spsk ristede mandler
2 spsk citronsaft
1 dl græsk yoghurt
1½ tsk rørsukker
1 fed hakket hvidløg
lidt vand
salt
peber

1) Start med at skære buketterne fra blomkålen og del dem i mindre stykker. Skær stokken i små bidder. Blancher hele molevitten i saltet vand i ca. 1-2 min. Hæld i dørslag og skyld med koldt vand



2) Bland citronsaft, yoghurt, hvidløg, solsikkekerner, rørsukker og forårsløg med hinanden. Tilsæt evt en lille smule vand hvis det bliver for tykt. 



3) Hak kryderurterne og tilsæt. Smag hele molevitten til med salt og peber.


4) Vend broccoli og mandlerne i salaten. Smag om der skal mere salt i evt. Server og nyd lidt forår.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar