søndag den 17. marts 2013

Spinat-'souffle' med gedeost og karse, samt forårssalat.



I går havde jeg lyst til rigtig forårsagtig mad. Kulden hænger godt nok temmelig stædigt fast i luften, men solen har da i det mindste skinnet nogenlunde vedvarende den sidste uges tid, Hvis man da ikke lige med regner det der overraskelses-snevejr, vi lige fik i København.

Forår for mig er lette retter med lækre salater i grønne farver og godt brød. Denne ret har også karse med! I  in verden er der intet som erantis, vintergækker og karse der bare skriger, at foråret er på vej.



Om det her kan kaldes en rigtig souffle, aner jeg faktisk ikke. Men den rejser sig pænt i ovnen og har en superlækker luftig og blød konsistens. Jeg er fan, og det samme hilser manden og siger, at han er. 

Køb nu en god gedeost at komme i. Det er så simpel en ret, at der skal bare gode ingredienser i. Vores er en gede-gouda fra ostehandleren. Man kan selvfølgelig komme mere ost i end vi har, hvis man ønsker eller bruge andet end ged, hvis det ikke lige falder i smagen.



Brødet er fra il Fornaio og er købt til halv pris i Irma. Jeg elsker simpelthen deres koncept med at sætte prisen ned på varer tæt på udløbsdato. Jeg er sikker på, at det giver mindre madspild i sidste ende.

Spinat souffle med gedeost og karse:




Ingredienser:

6 æg, delt i hvider og blommer
½ pose frossen spinat, tøet
1 forårsløg i skiver
50 g smuldret gedeost
½ tsk pimento chili
1 tsk salt
Friskkværnet peber
Friskklippet karse

1) Tryk væden ud af spinaten og hak den groft. Kom æggeblommerne i en skål og pisk dem let sammen.



2) Vend spinat, forårsløg, salt, peber, pimento chili og ost op i blommerne og rør massen ensartet.




3) Pisk hviderne, så de bliver luftige og stive, men ikke helt faste. Jeg plejer at tænke candyfloss.

4) Vend hviderne forsigtigt med resten af æggemassen og kom over i et smurt ovnfast fad.




5) Bag ved 200 grader ca. 20 min. Server drysset med karse.


Forårssalat:



Til denne salat købte jeg ramsløgpesto på tilbud i Netto. Økologisk fra Svansø til en flad 10'er. Det er sgutte dårligt. Ramsløg minder mig helt vildt om gåture med mine forældre i Dyndalen på Bornholm. Når ramsløgen blomstrer i foråret, dækker den hele skovbunden og dufter helt vildt. Det savner jeg ved at i Hovedstaden.

150 g ærter
1 bakke baby leaves
½ iceberg
1 agurk
1 spsk græsk yoghurt
2 spsk ramsløgpesto
20 g ristede solsikkekerner
salt og peber

1) Rør pesto med yoghurt og salt og peber. Tilsæt evt. lidt vand.

2) Skær agurken i firkanter og skyld og hak salaten. Rør salat, agurk og ærter sammen med dressingen.

3) Fordel solsikkekerner over og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar