fredag den 29. marts 2013

Raw chokoladekonfekt med lakridskaramel

Glædelig påske!!!!

Se hvad min søde svigermor har givet mig:



Mums, mums - det skal nok blive fortærret snarest. Specielt, fordi jeg pt. har enormt meget ondt af mig selv. Jeg er nemlig blevet syg - hvilket jeg aldrig er. Kærestemand blev næsten helt forskrækket. Vi har været kærester mere end 2,5 år, og lige så langt tid vi har været sammen, har jeg sluppet for sygdom; to kæmpe influenzapidemier til trods. Nu skulle det åbenbart være, og jeg er gået ned med et brag. Jeg nåede heldigvis at lave disse raw chokolader, før jeg blev forvist til sofaen.



De her er seriøst noget af det lækreste, der nogensinde er kommet ud af mit køkken! Jeg skal virkelig lægge bånd på mig selv for ikke at trøstespise hele molevitten. Chokoladen er bare lige, som jeg vil have den; mørk og ikke for sød med et strejf af havsalt. Karamellen er fløjlsblød og med så mange forskellige smagnuance,r at jeg ville skulle bruge en hel A4side for at beskrive dem. Derudover er de veganske, raw og pænt sunde. Ihvertfald indeholder de kun naturlige ingredienser fra køkkenskabet, men kaloriefattige er de altså ikke! Og det skal de da heller ikke være - det er jo påskechokolade for pokker. De er ihvertfald meget bedre end diverse discountpåskeæg. Jeg er sikker på, at man ved at justere på sødmen af selve chokoladen også sagtens kan få børn til at spise disse. Karamellen burde ihvertfald ikke være noget problem. ;-)



Kort sagt: Lav disse her og del dem med nogen, du holder af! Jeg har lavet 50/50 med vanillekaramel og salmiakkaramel, da Kærestemand ikke er den største fan af lakrids. Men elsker du lakrids, så tilsæt det; du vil ikke fortryde det. Man kan selvfølgelig tilsætte andre krydderier, som man vil og lyster. 

Et lille tip - jeg tror karamellen her vil være fantastisk i hjemmelavet is. Man kan bare røre mere vand i for en mere flydende konsistens. Jeg tror også, jeg vil prøve at lave snegle med den.

En lille note angående chokoladens sødning. Jeg brugte Steviapulver, selvom opskriften sagde agavesirup. Jeg havde kun en lille smule honning tilbage og hellere ville bruge den i karamellen. Næste gang vil jeg bruge honning eller agave, da min chokolade blev ret tynd. Den frøs dog pænt. Om almindelig sukker kan bruges, ved jeg ikke, men jeg tror i det mindste at flormelis vil være okay.

Oprindelig opskrift herfra




Chokolade:

Ingredienser:

100 g kokosolie
55 g kakao
½ dl agavesirup
lidt havsalt

1) Smelt kokosolien enten i mikrobølgeovn eller over vandbad.

2) Tilsæt agave, salt og siet kakao og rør massen ensartet.

3) Hæld halvdelen af op i passende forme og sæt dem i fryseren ca. 10 min, mens karamellen laves. Resten holder sig fint flydende på bordet.





Karamel

125 g bløde dadler
2 spsk solsikkekerner (gerne ristede)
1 spsk kokosolie
2,5 spsk flydende honning
2 spsk vand
½ tsk vanille
salt
lidt revet tonkabønne
evt. 1-2 tsk salmiakpulver

Valgfrit pynt: nødder, rosiner, diverse tørret frugt etc.

1) Kom dadler, solsikkekerner, kokosolie og honning i end skål og blend det. Jeg brugte en stavblender. Massen skal være så ensartet som muligt.



2) Kom vand i og blend igen indtil den ønskede konsistens opnås.

3) Rør vanille, tonkabønne og salt i og smag til. Tag halvdelen af karamellen fra og kom det i en frysepose.



4) Rør resten af karamellen med salmiak, indtil den ønskede smag fås. Kom også i en frysepose.



Samling

1) Tag bundene ud af fryseren. Skær et hul i hjørnet af fryseposen og brug det til at 'pipettere'   karamellen oven på chokoladebundene. Gentag med lakridskaramellen (På andre bunde selvfølgelig).



2) Læg nødder, tørret frugt etc på nu, hvis du ønsker. Jeg brugte en hasselnød til nogle af mine. Brug en ske til at fordele resten af chokoladen ovenpå karamellen, såleden at den indkapsler karamellen fuldstændig.




3) Sættes i fryser og opbevares her. Ellers smelter chokoladen.

4) Udvis bedre selvkontrol end jeg, eller giv som væk som et alternativt påskeæg. De kan godt klare sig indpakket et stykke tid; bare de komme på frost igen og ikke klemmes.


Rigtige snaskefingre



Ingen kommentarer:

Send en kommentar