søndag den 26. maj 2013

Rabarber-marmelade

SÅ ER DET MIT INDLÆG NUMMER 100!!!!

Yay, siger jeg bare. PÅ en måde havde jeg faktisk aldrig troet, at jeg ville blive ved med at have denne blog. Jeg er notorisk for at have et meget kort attention-span -bare spørg kærestemand-, og jeg bliver let distraheret og skal prøve noget nyt. Men her er jeg, og jeg satser da bestemt på flere hundrede indlæg mere.



Et sådan 'jubilæum' skal selvfølgelig fejres. Hvad kan være mere forårsagtigt og festligt end rabarber?? Jeg elsker virkelig rabarber. Den syrlige smag er bare virkelig en himmerig mundfuld, så da jeg i går fik muligheden for at købe følgende bundt rabarber for 20 kr(!!!!), slog jeg til. Ja, de er en smule trætte, men så længe det bare var til indkog af marmelade, var det rimelig lige meget. Hvis man skal lave kage, er det en helt anden sag.



Jeg eksperimenterede lidt med smagen, så i grundmarmeladen er ingefær, kanel og tonkabønne, mens jeg til det ene glas tilsatte 2 tsk lakridspulver. Jeg tænker, det vil gøre sig godt i en kage med hvid chokolade.. ;-)

Jeg har lovet min søster et enkelt glas, og resten skal spises med græsk yoghurt og til pandekager. Ihhhh, jeg kan næsten ikke vente. Jeg er helt sikker på, at jeg nok skal nå lidt flere rabarber-opskrifter, før sæsonen er ovre.



Jeg skolder forresten altid mine glas lige før jeg kommer marmelade i og så skylder jeg dem enten med atamon eller bare noget whiskey. I dette tilfælde blev det JackD. ;-)

Rabarbermarmelade

Ingredienser:

1 kg rabarber
ca. 200 g rørsukker (smag dig frem)
1 kanelstang
1 revet tonkabønne
5 cm revet ingefær
2 tsk lakridspulver

1) Fjern toppen og skyld rabarberne. Skær dem i 1 cm tykke skriver og kom dem i en gryde med de andre ingredienser undtagen lakridspulver.



2) Bring gryden i kog under omrøring, indtil rabarberne begynder at smide vandet. Skru ned på lavt blus og lad dem simre, indtil marmeladen når den konsistens du ønsker. Husk at smage, hvor meget sukker der skal til. Det kan virkelig variere.



3) Hæld marmeladen på rene glas. Rør evt. lakridspulver i. Stil dem direkte i køleskab, mens de stadig er varme.




Med lakrids:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar