søndag den 3. februar 2013

Chokolade-amok i Berlin

Som sagt tog Kærestemand og jeg på en spontan tur til Berlin søndag aften. Turen indeholdt en fantastisk masse museer (- Pergamon, Scharf-Gerstenberg og Dalí er et must i Berlin!!); rigtig mange kilometer gået og selvfølgelig en masse mad. Vi grinede faktisk en del over at det åbenbart ikke kan lade sig gøre at gå 500 m i Berlin uden at støde ind i en chokoladeforretning!

Vi boede på Hotel Mercure am Alexanderplatz - det kan godt anbefales. Værelset var på størrelse med vores lejlighed; der var 5 min på gåben til Alex, 10 min til Prenzlauer Berg via Schönhauser alle, og morgenmadsbuffeten  var simpelthen fuldstændig overdådig! Både vegetarer og kødspisere var mere end taget godt hånd om. Jeg har desværre ingen billeder, da det synes jeg alligevel var lidt for pinligt.


Et af vores mad-skal-absolut-derhen-koste-hvad-det-vil var Fassbender und Rausch ved Gendarmenmarkt. Et en noget længere gåtur - husnumrene i Berlin er stillet op anderledes end herhjemme fandt vi det endelig. Det var bare chokolade-paradis! Butikken var kæmpe, og vi gik ikke en gang op i caféen og restauranten på 1. etage. Jeg gik totalt i spåner og vidste slet ikke hvor jeg skulle starte:


Choko-springvand - hvis det stod i min stue, var jeg bare kæmpefed!!



Lækre Petit Fours - skranken med dem var ca. 15 m lang! Alle forskellige.

Årh de kager - smagte desværre ikke nogen.


Vi købte 4 små stykker hver. Chokoladetrøffel (hhv lys og mørk), en med ekspresso til manden, en med lakrids til mig (den eneste skuffelse), en med fleur de sel og en med butterkaramel. Nøj de var bare gode! Jeg kunne have levet af disse resten af livet, fed og meget lykkelig. De var sindssygt dyre men alle pengene værd. 
Personalet var simpelthen så sødt og rart. De gav sig tid til en lille snak om forskel på det danske og tyske sprog og lidt andre småsager også. Det var bare fedt. Kærestemand bemærkede, at de måtte have en 6. sans, hvad angår folk chokolade-præferencer - hans udvalgte smagsprøve var lys og min mørk chokolade! Tilfældighed? Måske..

I vores søgen på F&R, stødte vi tilfældig ind i Bunte Schokowelt Berlin. Godt at manden er tålmodig, når jeg går i madselvsving - og selv er kæmpe chokoladefan. Dette er en Ritter Sport forretning - et sandt overflødighedshorn for RS-fans

Ritter Sport i kilovis


Ritter Sport muffins



Der var virkelig mange slags, som vi slet ikke har i Danmark og til en pris mellem 0,85 og 0,95 euro var det meget svært ikke at gå fuldstændig i selvsving.

Denne økologiske chokolade måtte jeg have med hjem.

Alle de valgmuligheder!!!


Nutella, go home!!

Kagerne!!! Kagerne!!!


Det her var så dagens fangst - den hvide blokchokolade er til min søs. Hun elsker hvid chokolade, som ingen andre. Egentlig synes jeg, at vi klarede begrænsningens kunst okay; i betragtning af de madører vi begge er.

Herefter skulle vi have frokost før vi begav os videre på de mange museumsbesøg. Ved Hakesche Höfe fandt vi et lille bagelsted:





Kærestemands var med kylling og ost og min var med couscoussalat og hummus i fuldkornsbagel. Med to sodavand blev det ca. 9 euro. Slå den DK.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar