torsdag den 21. februar 2013

Seitan-svampe stroganoff



Søndag fik kærestemand og jeg denne lækre stroganoff. Inspirationen er hentet fra the Post Punk Kitchen, men som sædvanlig kunne jeg ikke dy mig for at lave om i opskriften. Den originale opskrift indeholder desuden også sennep, som jeg simpelthen glemte. Men det smagte nu rigtig super godt uden også. Det er første gang, at Kærestemand får seitan. Hvis det ikke er muligt at finde det,  kan man bare erstatte det med endnu flere svampe. Hvis man bruger olie til at stege i og sojamælk er den totalt vegansk. Bare husk at sojamælk ikke må koge.

 Opskriften er til ca. 6 personer, som den står her.

Ingredienser:

200 g seitan
ca. 800 g svampe
4 løg
3 fed hvidløg
1 spsk. timian
1 tsk pimento chili
0,5 L grøntsagsbouillon
2 spsk Maizena
1,5 dl gærflager
2,5 dl mælk
150 g ærter
75 g grønne bønner
olie eller smør til at stege i
salt
evt. dijonsennep





1) Skær løgene ud i fine skiver og sauter dem ca. 5 min i olie/smør. Imens skær svampene ud i skiver.
2) Tilsæt svampe, hvidløg og timian og steg videre i 15 min.
3) Imens skæres seitan i stykker på ca. 1 * 1 cm og steges i olie på en meget varm pande i ca. 10 min. Der skal dannes skorpe på alle sidder.
4) Tilsæt bouillon, maizena, pimento og salt til svampene og lad det koge til det begynder at tykne. Tilsæt gærflager og rør dem ud.
5) Tilsæt mælk, seitan, bønner og ærter og lad det hele koge ca. 10 min. Smag til - evt. med dijin
6) Server med nudler, brød, kartoffelmos eller hvad dit hjerte begærer.






Vi fik også stegt broccoli, som salat til:






Ingredienser:

1 broccoli 
1 spsk chiliolie
1 spsk citronsaft
salt
1 spsk hjemmelavet vegansk majonnaise
1 spsk saltede græskarkerner.

1) Del hovedet i buketter og skær stokken fint ud. 
2) Varm olien på en grillpande og steg broccolien på begge sidder, indtil den får grillstreger. 
3) Overfør til skål og stænk med citronsaft og salt. Rør godt rundt.
4) Fordel veganaisen og græskarkerner over og server.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar