torsdag den 28. februar 2013

Små tærter og sellerifritter



I modsætning til mit sidste oplæg indeholder dette et vellykket eksperiment! Faktisk så vellykket at Manden kaldte det en 'religiøs oplevele' at spise disse. Om han har ret er jo op til en selv, men jeg synes ihvertfald også at det var et yderst vellykket aftensmåltid. Bliver næsten sulten af at tænke på dem på trods af, at jeg har maven stoppet men Kærestemands skønne svampe-quinoa-kidneybønne-bøffer (wow, et langt udtryk)



Før ovnen

Det bedste ved disse er at de er nærmest latterligt simple og kan varieres i det uendelige. Asparges, majs, græskar, syltetøj alt hvad hjertet begærer kan der kommes i. Da mit oprindelige fyld slap op før jeg havde planlagt, skar jeg bare to champignons fint ud og smed lidt revet ost over. Færdig; bum - det ironiske var at disse synes Manden faktisk var de bedste!

Jeg bruger Wonton-wrappers som bund. Disse kan købes meget billigt på frost i en hver kinesisk forretning. Jeg ved bl.a. sælger de dem i Torvehallerne - men tjek nu lige den lokale kinøjser først. Jeg føler mig nogenlunde sikker på at filodej kan bruges i stedet.


Efter ovnen

Ingredienser:

18 wonton-wrappers
200 g hytteost
½ pakke frosen hakket spinat - optøet
1 bundt purløg
50 g feta
pimento chili 
salt
peber

1) Start med at smøre 9 muffinsforme -gerne med lidt smeltet smør. Dæk formene med 2 stk. wonton således at det mest mulige af formen er dækket.

2) Klem så meget vand ud af spinaten som muligt og hak den groft. Hak purløget. Rør sammen med de øvrige ingredienser.

3) Fordel fyldet mellem formene og pensl de bare kanter af 'wrapperne' med lidt smør.

4) Bag ca. 15 min ved 200 grader



Som skrevet havde jeg lidt flere wonton-wrappers, som jeg bare kom svampe og ost i. Det var nemlig resterne af en pakke, jeg havde liggende fra en gang, min Søs og jeg lavede ravioli.

Til tærterne fik vi sellerifritter. Det er så simpelt at det knap kan kaldes en opskrift. Et knoldsellerr skrælles, skæres i stave og vendes med olie, hvidløg, cajunkrydderi, salt og peber og bages i en bradepande i 35 min. Vendes undervejs og til sidst drysses persille over.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar