mandag den 18. februar 2013

Søris pop-up restaurant

Selvfølgelig skulle Søs og jeg på Copenhagen Dining Weeks eneste reelle vegetariske restaurant. Jeg sad på spring i flere dage og endte med at købe billetterne kl. 23 i s-toget på vej hjem fra Søs' indflytterfest.

Cofoco og Søris var gået sammen om at lave en økologisk menu i Numeró 64s virkelig hyggelige lokaler. Jeg har tidligere spist på Scarpetta og været rigtig glad for det, så forventningen var rigtig stor til aftnenes menu. Desværre var der nogle enkelte svipsere i løbet af aftenen.




Vi havde bestilt bord til 18.30 og ankom ca. 10 min før. Vi blev dog seated med det samme og blev spurgt, om vi ønskede vin. Det gjorde vi nu ikke, men med det samme kom dette virkeligt lækre surdejsbrød på bordet. Det sad vi så og nød i de ca 5 min det tog, før vores forret stod på bordet. Det var virkelig hurtigt, men den var tydeligvis frisklavet, så det tænkte vi ikke mere over.

Den utroligt smukke ret bestod af porcheret æg, jordskokkechips, æblepuré, grøn olie, skalotteløg, brøndkarse og var drysset med nogle flager af parmesan. Det smagte bare helt fuldstændig fantastisk, selv for en som jeg, der ikke er specielt glad for æg. Her gik det bare op i en højere enhed.

På trods af vores livlige snak - vi havde jo ikke set hinanden i en hel uge - forsvandt den lille portion dog hurtigt. Den utroligt søde kvindelige tjener, vi havde, var der på et splitsekund og ud kom tallerkenerne. Jeg var forberedt på at der nok lige gik 15-20 min før vores hovedretter kom, men der tog jeg fejl.






Max 10 min efter stod hovedretten foran os. Det, synes jeg altså, er lige lovlig hurtigt, når man er ude for at nyde en aften i byen. Men vi kastede os over denne lækre hovedret, som bestod af bagt selleri med brunet smør, en selleripuré, stegte kastanjer, smørstegt grønkål, kålchips og trøfler. Dertil var den lækreste lille tærte med karamelliserede løg. Desværre var mit ene stykke selleri alt, alt for salt, og trøflen kunne jeg ihvertfald ikke smage. Ellers var simpelthen rigtig lækkert og godt. Jeg synes dog, at portionen var lidt lille. Det som ser ud af noget er grønkål, hvilket altså ikke fylder specielt meget i maven. Jeg har store planer om at genkreere dette hjemme på Amager!








Da vi var færdige med hovedretten var klokken altså kun 19.10, og vi ville gerne lige trække desserten lidt. Jeg spurgte vores søde tjene,r om vi ikke kunne trække den i 30 min - vi følte os ærlig talt lidt skyndet på. Hun blev meget overrasket og var slet ikke sikker på, at det kunne lade sig gøre. Og hvorfor ville vi overhovedet det? Det blev jeg ærlig talt lidt paf over! At spise 3 retter på en time, synes jeg, er lige at stramme den lidt. Men hun spurgte en af bosserne, og de ville så holde den i 20 min. Det var også fint nok, men kan ikke forstå hvorfor det evt. skulle være et problem. Nåh, men desserten bestod af rødbedeis, blåbærkompot, brændt hvid chokolade, rålakrids og marengs med æbleeddike. Smuk var den ihvertfald, men jeg ved ikke helt, om der gik noget galt under anretningen af lige vores. Min søster havde fået virkelig meget rålakrids i forhold til mig - faktisk måtte hun sidde og pille stykker af, fordi det blev for meget. Til gengæld havde jeg ikke fået noget hvid chokolade. Jeg overvejede et kort øjeblik at sende dem tilbage, men synes allerede vi havde lavet nok postyr.

Til gengæld var vi enige om, at blåbærkompotten var genial, og vi var også positivt overraskede over isen. Jeg elsker rødbede, men min Søs afskyr det virkelig. Men hun spiste rub og stub af isen og kunne efter eget udsagn godt lide det.





Alt i alt en lidt blandet aften, hvor lidt svipsere i maden og en følelse af at skulle skynde sig stod i skarp kontrast til den fantastiske tjener og de mange lækre komponenter i maden. Om jeg kommer igen næste gang??? Tjaaahh, det vil menuen vise - men aftenen på Viva dagen før var altså klart bedre på trods af, det ikke var vegetarisk!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar