onsdag den 13. februar 2013

Marrokansk gryderet

I går var Pandekagedag og i morgen er det Valentinsdag. I den anledning vil jeg lave et indlæg, som hverken har med det ene eller det andet at gøre. Bare for at være teenage-på-tværs!





I lørdags havde jeg Søs og Sønderjyden på middag, før turen gik til Ungeren og se Kærestemand spille hurtigt på guitar. Det var forresten en helt vildt sjov aften med de skønne drenge/mænd/nørder i bandet. Og godt spiller de jo også.. Men før skulle vi have noget at spise, og jeg valgte at lave min egen forståelse af en marrokansk gryderet. Enhver marrokaner ville sikkert korse sig (eller hvad de nu gør), men jeg synes det smagte vildt godt. Det er en kæmpe portion, så vi spiste marrokansk i 3 dage efter.

Ingredienser:

100 g udblødte kikærter
2 dl grønne linser
2 dl røde linser
2 løg
4 fed hvidløg
1 stor gulerod
3 tomater
1 aubergine
2 courgetter
2 røde pebre
1 dåse tomater
100 g abrikoser skåret i grove stykker
2 spsk garam masala
10 cm hel kanelstang
tørret rød chili efter lyst
1 tsk kardemomme
1 tsk gurkemeje
salt og peber
en klat smør
ca. 1 l grøntsagsfond

1) Start med at skære alle grøntsagerne ud i ca 2 * 2 cm stykker. Hak løg og hvidløg fint.
2) Smelt smørret og steg krydderier undtagen kanel samt løg og hvidløg heri ca. 5 min. Tilsæt den udskårede aubergine og steg indtil den er brunet. 
3) Tilsæt linser, kikærter, tomater, abrikoser, kanel, dåsetomater og fond og lad retten koge i ca. 40 min. Tilsæt evt. mere vand undervejs og rør også i den med jævne mellemrum,
4) Tilsæt herefter de resterende grøntsager og lad retten koge ca. 20 min til grøntsagerne er møre men ikke udkogte. Smag til og server med f.eks ris.

Til grøntsagsretten lavede jeg følgende gulerodssalat. Den var virkelig et stort hit.





Ingredienser:

ca. 750 g gulerødder
2 løg
1 fed hvidløg
1 spsk chiliolie
salt og peber
1 bundt persille
ca. 50 g feta

1) Skær gulerødderne i stave og løgene i både og læg i ildfast fad. Riv hvidløget hen over, tilsæt olie og salt/peber og bland det godt.
2) Bag i ovnen ved 200 grader varmluft ca. 35 min.
3) Tilsæt feta og persille til de stadig varme gulerødder og spis!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar