fredag den 30. november 2012

Flutes og svampe-nøddepostejer



Jeg bagte disse flutes forleden. De er superlækre og meget nemme. Rucolasmagen er ikke vildt fremtrædende, så selv fol,k der rynker på næsen over denne type salat, spiser med glæde disse flutes. Og så er de vildt dekorative. Glemte desværre at tage et billede af dem bagt.

Opskriften er fra 'Varm på brød og lun på boller' af Rikke Holm, men jeg skriver den, som jeg lavede dem.

Ingredienser:

150 g fuldkornsmel
350 g hvedemel
60 g rucola finthakket
20 g gær
4 dl vand
1 tsk salt

1) Gæren opløses i vand og de øvrige ingredienser røres i. Brug en stor skål, da dejen hæver meget
2) Dejen skal være lidt klistret men alt efter din meltype skal der evt. lidt mere mel i
3) Dejen hæver natten over på et koldt sted
4) Del dejen i 3 lige store dele og form 3 flutes uden at slå luften ud af dejen. Efterhæves 1-2 timer og bages ved 250 grader varmluft i ca. 10 min.

Jeg er jo begyndt på studiet igen, hvilket betyder madpakker. Til dette formål lavede jeg følgende svampepostejer fra 'Vegetarisk Vellyst'. Nogle blev frosset ned, så de kan tages direkte med i madpakken og stadig holde sig fint til frokost.



Ingredienser

1 dl quinoa
1,75 dl vand
50 g nødder (Valnødder i originalen - jeg brugte paranødder)
300 g løg
500 g champignon
1 fed hvidløg
1 spsk tørret estragon
2 æg
1 dl græsk yoghurt (10% i opskriften - jeg brugte 2%)
1½ tsk salt
peber

1) Skyl quinoa og kog den med vandet i 10 min og lad den herefter trække under låg i 10 min. Køl af
2) Rist de grofthakkede nødder på en tør pande
3) Hak løgene fint og steg i olie på en pande ca. 5 min. Tilsæt de finthakkede, rensede svampe og steg videre, til der ikke er mere væde tilbage.
4) Bland alle ingredienser i en skål og fordel dejen i muffinforme (eller lav en stor postej til aftensmad)
5) Bages ved 175 grader i ca. 30 min.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar