søndag den 4. november 2012

Min allerførste blog (- og indlæg)

Så hoppede jeg også med på vognen!!!

Efter at have overvejet i lang lang tid besluttede jeg mig for at få den blog - alle har dem jo nu om dage, så hvorfor ikke også mig? Dagen i går blev brugt på at nurse j-dags abstinenser og hvad var mere perfekt end at bage kage?? Jeg var nemlig så uheldig at komme for sent på arbejde i tirsdags og det måtte selvfølgelig udløse en eller anden for for kompensation til de kære kollegaer. Valget faldt på whoopie pies efter opskrift fra www.sweetpaul.typepad.com. Bloggeren laver nogle fantastiske webmagasiner. De er virkelig flot fotograferede og indeholder alt fra mad til gør-det-selv tingelingting. Jeg skal ihvertfald have brugt dem her til jul. Mere om det senere.


I fuldstændig tråd med at det var kvajekage, endte eksperimentet (jeg har ALDRIG lavet whoopie pies før - kun set dem på utallige amerikanske blogs og savlet i stride strømme over dem) fuldstændig galt. Jeg havde modificeret opskriften lidt (gik i byen for at hente hvedemel og kom hjem med en masse; men intet mel) og pludselig flød kagerne bare sammen. Så formen var bestemt ikke særlig smuk og jeg undskylder også billederne - smartphone kamera. Men kærestemand og bedste ven synes de var glimrende og jeg var også selv ret stolt. Næste gang laver jeg dem betydeligt mindre (som i 1 tbs i stedet for 2 fra original opskriften) og laver mere mums til at komme imellem. 


Her er først et billede af den pæneste:













Og her kaos-køleristen:





Jeps kønne er de ikke - men de smager sååå godt.

Jeg får sådan lidt et flashback til den der hjerne i Ninja Turtles-tegneserien - dens mund lignede lidt.






Opskriften, sådan som jeg lavede den, er som følger:


Kagerne:

ca. 100 g smeltet smør
2 dl rørsukker
1 æg
2,5 dl mælk (jeg brugte skummet)
1 teske vanillepulver
en smule instant kaffepulver (kan udelades, men fordyber chokoladesmagen - jeg hader selv kaffe. Kan evt erstattes af kanel etc.)
et nips salt
½ teske bagepulver
2 dl kakao
1 dl hvedemel
1,5 dl grahamsmel
ca. 1 dl havregryn (jeg blandende op til hvad jeg synes var en passende konsistens)

Ganache:


200 g. appelsin chokolade 70%

1 dl piskefløde

1. Smør og sukker piskes sammen til, det er luftigt. Æg og mælk tilsættes og piskes med.

2. De tørre ingredienser blandes og tilsættes. Konsistensens skal være flydende men ikke for smattet (som mine - ups)
3. På 2 bageplader afsættes ca. 40 klatter med god afstand i mellem og de bages ved 200 grader varmluft ca. 8-10 min (hold øje med dem - ovne varierer!!) Overfør til bagerist og afkøl.
4. Ganachen laves ved at brække chokoladen i mindre stykker; hælde fløden over og varme op i mikroen. Giv ca 15-20 sekunder og rør i massen mellem. Når chokoladen er helt smeltet, afkøles massen.
5. For at samle dem smøres en smule ganache på en cookie og de lægges sammen. Opbevar de færdige whoopie pies på køl.


I mens ovnen alligevel var tændt lavede jeg også de her madmuffins. Kærestemand er stor fan - han har spist hele bradepanden på 12 timer. Opskriften kommer senere - nu skal vi nemlig ind og se Skyfall (som de sidste 2 mennesker i DK tror jeg) og bagefter spise på Gorm's i Magstræde 16. Det glæder jeg mig helt vildt meget til - har hørt meget om de pizza'er og da jeg ikke er det største pizzamenneske, bliver det spændende.






Dejlig søndag derude..
.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar