torsdag den 15. november 2012

Hjemmelavet 'Tofu'


Lækkert ser det bestemt ikke ud - men på den anden side det gør købetofu heller ikke.


Årh ja... Tænderne virker stadig ikke... I går var jeg til det super spændende SHARE Symposium på KU. Det var nogle fantastiske oplæg, og jeg tror endda at jeg har fundet ud af hvad jeg gerne vil skrive speciale om. MicroRNA i onkologi; Jeps jeg er en ultranørd. Jeg skal til speciale samtale i næste uge, så nu får vi at se om Professoren er med på den leg.

Selvom symposiet var rigtig fedt, var det dog lidt anstrengende at rende rundt og se de andre guffe lækre sandwiches, boller, chips, bolcher, nødder etc. mens jeg måtte tage mig til takkee med min linse-grøntsagspure (som ligner babymad) med quinoa. Øv bøv - tilgengæld købte jeg så en lille pakke piratos i pausen (25 g YAY!!!) - hvilket faktisk stort set er det eneste Hariboslik som er uden gelatine. Det er dog meget heldigt for mig for jeg ELSKER Piratos.

Jeg var ret træt og sulten da jeg kom hjem så ned røg resterne af frokosten. Til gengæld startede jeg et projekt op:

Hjemmelavet Tofu!
Nej, det er ikke havregrød

På en eller anden måde faldt jeg over opskriften her. Jeg tænkt,e at det var et godt projekt, da tofu jo er blødt og derfor spisbart for mig i disse dage.
Jeg modificerede en lille bitte smule, da jeg ikke havde nok kikærtemel. Jeg gjorde således:

Ingredienser:

2,5 dl kikærtemel
ca. 1 spsk gærflager
4 dl vand
et nip salt.

1. Bland tørre ingredienser og tilsæt langsomt vand, mens der piskes
2. Lad dejen hvile i op til 8 timer - min hvilede ca. 2 timer.
3. Varm dejen op under omrøring til den bliver tyk. Der kan godt dannes klumper - tag gryden af varmen og pisk den jævn
4. Hæld dejen i et fad med bagepapir (jeg brugte en tærteform) og lad den køle helt af
5. Skær i passende stykker og brug som fast tofu i diverse opskrifter

Det smager overhoved ikke som tofu - men på den anden side smager tofu jo oftest bare neutralt. Smagen er af kikærtepandekager, så hvis man ikke kan lide denne lidt specielle smag, skal man nok ikke lave det. Jeg kan forestille mig at man vil kunne bruge sojamel med samme metode, men jeg har ikke selv prøvet det.

I morgen eller overmorgen uploader jeg den opskrift, som jeg brugte 'tofuen' til. Den er fra 'Veganomicon' kan jeg afsløre ;-)


 Prof. David Argyle kom forresten med dette fede citat under sin forelæsning om komparativ onkologi, da han takkede sin kone til sids:

'Behind every great man there is a slightly disappointed woman'

Og jeps han er brite..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar