lørdag den 13. april 2013

Bodega Espanola y Vinoteca i Wien.

En af de fantastiske ting ved at rejse med min moar er, at vi altid deler mad. Det er jeg ret sikker på bliver temmelig tydeligt over de næste par indlæg her på bloggen. Både hun og jeg er til at prøve mange små retter af, så vi får smagt mest muligt. Selv om min moar ikke er vegetar (hvilket jeg strengt taget heller ikke er, da 0,1% af mine måltider indeholder fisk), elsker hun vegetarisk mad og er let at overtale til nærmest kun at spise dette. På hele turen til Wien tror jeg hun fik 1 sandwich med kød, 1 tapas med fisk og så en teriyaki-laks. Ikke ligefrem den store carnivore. ;-)

Vinkælder lige ved vores bord

I det østrigske gourmetblad Falstaff, som lå på hotellet, læste jeg ved en tilfældighed om Bodega Espanyola y Vinoteca, som havde fået rigtig gode anmeldelser. Jeg havde faktisk lavet en liste hjemmefra med forskellige vegetariske restauranter i Wien, men i et øjebliks distræthed glemte jeg den selvfølgelig derhjemme! Flot frk. Hansen. Jeg kiggede altså i dette blad, og mor og jeg blev enige om at gå hen og kigge om, der var noget vegetarisk, da restauranten lå lige rundt om hjørnet fra vore hotel. Det var der heldigvis, og vi kom igen om aftenen.

Skinker i loftet

Som allerede skrevet havde vi besluttet os for at gå tapas-vejen, så vi bestilte en vegetarisk tapas, en grøn salat, oliventapernade og så en ostetallerken til deling. Jeg fik vand og mor fik rødvin. Vi bestilte også et ekstra stykke brød, for det fik man ikke med. Det viste sig at være af industri'kvalitet', hvilket faktisk var generelt for restauranterne i Wien. Deres bagere har sindssygt lækkert brød, men det har altså ikke bredt sig til madstederne - ærgerligt!!



Selve restauranten ligger nede i en rigtig hyggelig kælder, som virkelig er flot og autentisk dekoreret. Det er ejerne selv og en enkelt tjener, som er på gulvet, og så står konen ene og alene i køkkenet. Derfor var der også lidt ventetid, men ikke som sådan noget af betydning. Vi nød atmosfæren i rummet og hyggesnakkede også med ejeren. Så kom maden:



Vores tapastallerken bestod af kartoffel-kroketter, aioli, stegte svampe, gorgonzola-kroketter, stegt gedeost, stegte røde pebre og artiskokker. Det var helt fantastisk! Jeg kan normalt slet ikke lide blåskimmel-ost, men her passede gorgonzolaen bare så godt ind. De stegte svampe var nogle af de bedste, jeg længe har fået, og jeg måtte næsten slås med min moar om aiolien.



Selve salaten var god og med tilpas meget dressing, og tapernaden var frisk og smagfyldt.




På ostetallerkenen var der en blåskimmel, som jeg trygt overlod til hende, som værdsatte den mere end jeg (og jeg prøvesmagte den faktisk). De tre resterende oste var ihvertfald en Manchego og så en ko- og en fåreost, som jeg desværre har glemt, hvad hed. De var lækre og lige under stuetemperatur, som jeg synes, ost gør sig bedst ved. Dejlig afslutning på maden. Jeg mener, vi gav 44 euro for maden, samt to glas vin. Ikke dyrt og heller ikke billigt.


Alt i alt en dejlig aften og en restaurant, som godt kan anbefales. Desværre er brødet bare alt for trist og så prøvede tjeneren at servere en alm. cola for mig uden at fortælle mig, at de ikke havde ligh som jeg havde bedt om. Den går altså ikke, så må man sgu fortælle, at man har udsolgt! Den blev dog udskiftet uden problemer.

Desværre er lokalet et ryger-lokale, men vi var overhovedet ikke generet af at det. Der var to damer, som røg cerutter, mens vi var der, men det kunne slet ikke lugtes. Betjeningen er super sød og venlig, og maden skøn, så slå endelig et smut forbi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar