søndag den 28. april 2013

Succes!!!! Franske kakao-macarons med hvid chokoladeganasche med lakrids eller gojibær

SÅ LYKKEDES DET!!!! Anden gang er lykkens gang...




Jeg er totalt lykkelig over, at det rent faktisk lykkedes mig at lave ordentlige (perfekte er nok lige at tage munden fuld) macarons. Tænk, at man kan blive så opkørt over en lillebitte småkage altså!

Store Bededag skulle manden og jeg til hans 'lille' fætters konfirmation, og i den forbindelse ville jeg så gerne give hans mor og farmor en lille sød gave. Jeg kastede mig derfor ud i macaron-eventyret endnu en gang, og heldigvis blev det en succes denne gang. Jeg valgte at lave to slags ganascher bare fordi, jeg havde lyst. Man kan sagtens lave en enkelt og så bare fordoble smagsgiveren eller vælge en helt anden. Jeg kunne forestille mig, at saltkaramel vil være glimrende. Eller evt. bare nutella, hvis man er til den slags.

Jeg er derfor klar til at komme med en opskrift! Desværre er det en som jeg har nedfældet på en lap papir på et tidspunkt, så jeg aner ikke, hvem opskriften 'tilhører'. Hvem du så end er - den er din!!! Jeg låner bare. Ganaschen er dog ren Stine-kreation. ;-)

Kakao-macarons med ganasche af hvid chokolade og lakrids eller gojibær

Ingredienser:

Kager:

200 g flormelis
112 g mandler
35 g sukker - jeg brugte faktisk økologisk rørsukker
3 æggehvider, stuetemperatur
2 spsk rigtig kakao 


Ganasche:



200 g hvid chokolade
1,5 tsk lakridspulver
1 håndfuld tørrede gojibær



1) Bland mandler og flormelis med hinanden og kør det til et fint mel i en foodprocesser eller lignende. Sigt melet og kør evt. rester en gang til.



2) Hvis du bruger æggehvider, som ikke har modnet mindst 24 timer i køleskab, så zap dem lige 15 sek i mikroovnen. Pas på, de ikke stivner. Det er altså vigtigt, at de er ved stuetemperatur, og enten har været slået ud allerede dagen før eller lige får den korte tur i mikroen.

3) Pisk æggehviderne til de danner bløde toppe. Tilsæt gradvist sukkeret og pisk, indtil æggehviderne er sås stive, at man kan vende skålen 180 grader uden, de falder ud.



4) Tilsæt 1/3 af mandel-flormelisblandingen og venden den grundigt i. Tilsæt resten og vend forsigtigt rundt, indtil blandingen er jævn. Det er bedre at blande for meget end for lidt.

5) Overfør blandingen til en sprøjtepose (ja, min er en gulerodsslikpose fra Tiger - den virker!) og sprøjt kager på ca. 3 cm i diameter ud på bagplader beklædt med bagepapir. Husk god afstand mellem skallerne.



6) Bank pladerne hårdt i  bordet et par gange, så eventuelle luftbobler frigives, og lad dem hvile mindst 1 time. Det forhindrer overfladen i at krakelere.



7) Bag i en forvarmet ovn. Her skal lidt trial-and-error til, men mine skal have 11-13 min ved 175 grader.

8) Overfør til rist og køl af.




9) Når kagerne er kølet af smeltes halvdelen af chokoladen over vandbad eller i mikroovn. Gojibærene tilsættes, og halvdelen af macarons får denne ganasche. Herefter smeltes resten af chokoladen, og lakridspulveret tilsættes (smag til så den ønskede styrke opnås) og røres godt rundt. Resten af kagerne får denne ganasche. Lad det hele stivne og spis så!








Se forresten hvad der kom ind af døren til mig forleden! 




Jeg fik 12 i min sidste eksamen og besluttede derfor at forkæle mig selv med disse to bøger fra en af mine yndlingskokke Yotam Ottolenghi. Jeg har allerede bogmærket flere opskrifter, som jeg glæder mig til at give mig i kast med. Mon ikke der kommer en enkelt eller to op på blokken.

Indholdsfortegnelse fra 'Plenty'

Forresten er der nu kun 5 eksamener (hvis alt går vel i morgen så kun 4!!!) til jeg kan kalde mig færdig dyrlæge. Hold op det er både skræmmende og fantstisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar