onsdag den 17. april 2013

Naschmarkt... og to gange frokost



Naschmarkt er en institution i Wien og et absolut must-see for folk , som elsker mad. Markedet er åbent fredag-lørdag året rundt og består af en masse faste boder og restauranter, samt et loppemarked, hvor man kan købe alt mellem himmel og jord. Lige fra nødder over kanin til diverse fisk og Marillensnaps til billige solbriller og paraplyer. Ja, ja... Mor og jeg var her to gange for at spise frokost, og en gang for at købe ind til picnic-aftensmad, før vi skulle i operaen og se Rigoletto. Der var heldigvis og så tid til at snuse lidt rundt og til lige at shoppe en smule chokolade til manden derhjemme - og mig selvfølgelig. ;-) Butikken ligger lige først på den andel del af Naschmarkt; efter broen og solgte kun økologisk chokolade, samt frozen yoghurt, samt kage. Jeg nåede desværre ikke at prøvesmage de sidstnævnte, men lækkert så det ud.







Priserne på fødevarer er generelt lidt under niveauet i Dk, men vi provianterede som sådan ikke noget hjem til. Det fede er, at markedet har mange etniske, økologiske og biodynamiske forretninger, hvor man kan finde specialting ret let. Hvis jeg både i Wien ville jeg nok komme her (og på Bauernmark i Freyung) ret ofte. Det eneste minus er, at sælgerne er VIRKELIG pågående, og når kl. er 17, og jeg er småtræt efter mange kilometer på cykel, så orker jeg virker ikke at blive skreget af og hevet i. Det gør mig mere stresset end interesseret i at købe. Det var nok også derfor vi endte uden de store indkøb.

Men nyd ihvertfald billederne herfra:


alle slags marmelader i verden, tror jeg

Eventuelt mit nye hjem








Flere forskellige slags hummus end jeg troede muligt



Vores picnic aftensmad:


Ja vindruerne er altså fra supermarked

Minigræskar og skalotteløg med ost i


Morbier og en slags gedeost


Som skrevet spiste vi frokost herinde to dage. Det ene sted kan jeg ikke huske, hvad hedder, men vi fik denne virkeligt gode tapas, samt salat og sad rigtig og nød solskinnet imens.


Her fik vi også godt brød

Mums, mums

Jeg elsker feta, men kunne af underlige årsager ikke lide denne ost


Det andet sted hed Neni., og her tror jeg faktisk, at vi fik et af de bedste måltider på hele turen! Vi bestilte en omgang israelsk morgenmad og en mezze med falafel til deling. Dertil kom to hjemmebagte pitabrød, som bare var helt fuldstændig fantastiske. Jeg ville gerne have opskriften for nøj, hvor var de bare gode. Bløde men lidt seje i det og så smålune.




'Morgenmaden' bestod af en omgang røræg, labane med krydderolie og en israelsk salat. Det var virkelig lækkert.




Mezze'en var med hummus, en slags 'pickels'kål, falafel, yoghurt med tahin og så også den samme salat, som ovenstående. Lækkert, sundt og meget mættende - jeg var først klar til at spise igen 6 timer senere, hvilket aldrig sker for mig. Det kan ihvertfald anbefales at spise her, men lige meget hvad, så tvivler jeg på, at man går sulten fra Naschmarkt! Så er det ihvertfald selvforskyldte plager..



Ingen kommentarer:

Send en kommentar