torsdag den 4. april 2013

Porre-courgette-'rösti' og blomkålssalat med tørrede abrikoser og karameliserede cashewnødder

Her er så den 'tømmermændsmad, jeg tilbød Kærestemand efter en hård aften ude med drengene! I min mening meget bedre end kinøjserens snask, og Manden var da også svært tilfreds med specielt rösti'erne. Vi fik lige en lille tærte fra fryseren med også.




Jeg elsker, at vejret endelig begynder at lugte lidt af forår, og det afspejler sig også noget i den mad, jeg har lyst til. Lettere og grønnere retter med masser af krydderurter. Jeg glæder mig sådan til, at danske asparges, ærter og andre forårsgrøntsager begynder at dukke op i butikkerne. Indtil da prøver jeg bare at gøre vintergrøntsagerne noget lettere. Til salaten her har jeg skåret blomkålen på et mandolinjern. Det er nok nogenlunde verdens mest geniale opfindelse og gør bare oplevelsen af blomkål til noget helt andet. Det kan kun anbefales at investere i sådan et. Eller kan man selvfølgelig også bare bruge sin kniv.

Jeg skal også lige blære mig med den honning, jeg har fået af mine bedstetanter. De har et sommerhus på Mandø og se, hvad de har medbragt til mig:



Porre-courgette-'rösti':

Ingredienser:

1 bundt porrer - ca. 500 g
1 mellemstor courgette
3 æg
½ bundt basilikum
70 g revet ost
evt. rasp
salt og peber

1) Rens porerne og skær dem over på langs. Snit dem i ca. ½ cm brede stykker.





2) Riv courgetten groft og pres så meget vand ud som muligt. Kom begge grøntsager i en skål.

3) Tilsæt æg, hakket basilikum og ost og rør rundt. Tilsæt rasp hvis dejen er meget våd. Tilsæt salt og friskkværnet peber.




4) Steg frikadellestore rösti på en middelvarm pande i godt med olie - ca 2 min på hver side.










Blomkålssalat med karameliserede cashewnødder:


Ingredienser:

50 g cashewnødder
½ spsk honning
havsalt og cayennepeber

1 stort blomkål
100 g ærter
½ bundt purløg
½ spsk dijonsennep
1 tsk rørsukker
1 spsk valnøddeolie
2 spsk æblecidereddike
60 g tørrede, bløde abrikoser
salt og peber

1) Smelt honning på en varmpande og tilsæt nødder og salt, samt cayenne. Rør rundt konstant indtil nødderne har fået en flot gylden farve. Overfor hele molevitten til bagepapir og lad det køle af.





2) Rør en dressing af rørsukker, dijonsennep, hakketpurløg, æblecidereddike, olie og salt og peber.

3) Snit blomkålen på et mandolinjern. Hak abrikoserne i store stykker. Vend det og ærterne alt sammen i dressingen og smag til.

4) Hak de karameliserede cashewnødder groft og drys over salaten. Velbekommen.


Jeps, jeg glemte at tage et billede efter, at jeg besluttede mig for at komme ærter i.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar