søndag den 21. april 2013

Hvordan man ikke laver french macarons... Eller historien om hvordan jeg lærte min ovn at kende.



Jeg har længe ønsket at lave macarons. Disse små kager smager simpelthen bare fuldstændig fantastisk og tiltaler bestemt også mit ultrapigede jeg med deres nuttethed. Ja, jeg kaldte lige en kage for nuttet!

Jeg har læst så utroligt meget om, hvor svære disse småkager er at lave. Om tårer, sved og nederlag på nederlag. Ikke så underligt at jeg har udskudt at lave dem i evigheder.

Forleden havde en gammel bekendt rund fødselsdag. Vi er med tiden drevet noget fra hinanden, men samtidig betyder personen utroligt meget for mig, og det ville jeg så gerne vise. Da jeg ikke ligefrem kan prale af en gigantonormisk indkomst til at købe et eller andet smart, besluttede jeg mig endelig for at lave macarons.



Tilføj billedtekst

FAILURE!!!!! 

De blev bestemt ikke de smukke, elegante kager, jeg havde håbet på. De smagte skønt og havde faktisk den ønskede sejhed og sprøde skal. Og så smagte de virkelig godt! Jeg havde valgt at lave vanille-macarons med ganache af hvid choklade og salmiak. Det kan virkelig godt anbefales som smagskombination.

Selvom mit forsøg ikke ikke blev den vilde succes jeg havde håbet på, lærte jeg nogle virkelig vigtige pointer, som jeg har tænkt at dele med jer her. Så kan det være at I får modet til at forsøge og måske ender op med et perfekt første forsøg.

Jeg giver ikke en decideret opskrift; dem findes der 10000vis af på nettet og jeg vil alligevel prøve med en ny næste gang for at se om det gør en forskel. Jeg skal til konfirmation hos svigerfamilien i næste uge og har i den anledning tænkt mig at prøve at bage en omgang macarons til. hvis de bliver perfekte så kommer der en opskrift!


1. Lektion
Æggehviderne skal være modne

Det vil sige at man slår sine æg ud et par dage før; deler i hvider og blommer og så lader dem stå i køleskab 3 dage. Det gør åbenbart en stor forskel ifht. at de får den ønskede fod.





2. lektion
Man kan sagtens lave sit eget mandelmel.

Jeg afvejede bare hele, usmuttede mandler, blandede dem med halvdelen af flormelisen og kørte dem så i min hakker til et fnt mel. Sigtede dem og blandede dem med resten af flormelisen.






3.Lektion
De hvider skal altså piskes stive; først let stive uden sukker og så helt stive med sukker.

Jeg havde læst mig frem til at den bedste måde at sikre sig, at ens hvider var stive nok var at vende skålen over hovedet. Så det besluttede jeg mig for. Problemet var bare, at de ikke helt ville blive helt fastsidende, så jeg blev en smule utålmodig og det gjorde nok, at de ikke rejste sig helt så pænt. Og blev virkelig svære at afsætte pænt på bagepapiret.


Noget flydende færdig dej


4. Lektion
Køb en ordentlig pipetteringspose

Det gik totalt galt, da jeg skulle afsætte skallerne. Massen var for blød og den almindelige frysepose, jeg brugte, var virkelig svær at styre. Jeg fræser sgu ned og investerer i sådan en så jeg ikke skal kegle sådan rundt igen.





Se punkt 7!!!

5. lektion
Lad småkagerne hvile en time på bordet. Så tørrer de let og skallen krakelerer ikke.

Dette havde jeg heldigvis læst mig frem til. Og se selv - ingen krakelerede skaller.




6. lektion
Hvis hvor meget forskel der er på det ovnen står på og det den reelt varmer. Bag evt. etc par stykker af gangen først indtil du finder den rigtige temp.

Min første hele bradepande blev underbagt. Den anden hele bradepande overbagt. De sidste var endelig perfekte. 190 grader i 10 min, så virker det for mig.

Et studie i farveforskel

YAY - sprød bund.



7. lektion
Øvelse gør mester. So keep trying.

Jeg er hooked og skal nok finde ud af at få dem lavet ordentligt på et tidspunkt. Selvom de ikke var smukke så var smagen rigtig god. ;-)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar